Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompani: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompagni''' ble etablert i 1916, med kontor i Oslo og verft i Moss. Formålet var å bygge båter i betong, da det var mangel på stål i Europa under...
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 3: Linje 3:
Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft.
Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft.
I 1927 vedtok [[Moss Motorbåtforening]] å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet [[Betongen]].
I 1927 vedtok [[Moss Motorbåtforening]] å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet [[Betongen]].


'''Kilde:'''
'''Kilde:'''

Siste sideversjon per 20. mar. 2017 kl. 19:08

Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompagni ble etablert i 1916, med kontor i Oslo og verft i Moss. Formålet var å bygge båter i betong, da det var mangel på stål i Europa under den første verdenskrigen. I tillegg til å bygge slepebåter, lektere og fyrskip til innaskjærs bruk, bygget han fire betongskip. Men norske myndigheter ville ikke godkjenne disse, og de gikk rett i opplag i Son. Senere ble de solgt. Alle fire grunnstøtte i løpet av få år.

Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft. I 1927 vedtok Moss Motorbåtforening å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet Betongen.


Kilde:

  • Paul Nordberg / Dagsavis Østfold
  • Moss bys historie 3

Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)