Jernbanen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(5 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Jernbanen''' ble lagt gjennom Moss | [[Fil:Søndre Jernbane overgang IMG 4859.jpg|miniatyr|'''Jernbanen''' nordover mot Moss Stasjon. ''(2017) Foto: [[JK]]'']] | ||
[[Fil:Jernbanestasjon IMG 3773.jpg|miniatyr|'''Jernbanen''' sydover fra Moss stasjon. ''(2017) Foto [[JK]]''.]] | |||
'''Jernbanen''' Hovedsporet fra Kristiania til Halden og videre til Sverige ble lagt gjennom Moss og sto ferdig til åpningen 2. januar 1879. Da hadde Moss kommune bidratt med å kjøpe aksjer i banen og sørge for at nok grunn ble avsatt til skinnespor og stasjonsbygning. 100 år senere vedtok Stortinget å bygge ut til dobbeltspor fra Ski til Moss og Rygge. Dette var ferdig frem til Sandbukta i 1996. En videre fremføring strandet på uenighet om hvilken trase man ville velge. Kommunen laget en samordnet plan for jernbane, riksvei 19 og havna, der toget skulle gå i tunnel under byen. Men på grunn av løsmasser i stedet for | |||
fjell i grunnen, må jernbanetunnel graves i kulvert fra Høienhaldgata til en stasjon over bakken, sør for den nåværende stasjonen. Dermed måtte hele [[Nyquistbyen]] rives. | fjell i grunnen, må jernbanetunnel graves i kulvert fra Høienhaldgata til en stasjon over bakken, sør for den nåværende stasjonen. Dermed måtte hele [[Nyquistbyen]] rives. | ||
Linje 12: | Linje 14: | ||
Tekst Elisabeth Vogt ([[EV]]) | Tekst Elisabeth Vogt ([[EV]]) | ||
[[Kategori Samferdsel]] | [[Kategori: Samferdsel]] |
Siste sideversjon per 21. jun. 2022 kl. 09:38
Jernbanen Hovedsporet fra Kristiania til Halden og videre til Sverige ble lagt gjennom Moss og sto ferdig til åpningen 2. januar 1879. Da hadde Moss kommune bidratt med å kjøpe aksjer i banen og sørge for at nok grunn ble avsatt til skinnespor og stasjonsbygning. 100 år senere vedtok Stortinget å bygge ut til dobbeltspor fra Ski til Moss og Rygge. Dette var ferdig frem til Sandbukta i 1996. En videre fremføring strandet på uenighet om hvilken trase man ville velge. Kommunen laget en samordnet plan for jernbane, riksvei 19 og havna, der toget skulle gå i tunnel under byen. Men på grunn av løsmasser i stedet for fjell i grunnen, må jernbanetunnel graves i kulvert fra Høienhaldgata til en stasjon over bakken, sør for den nåværende stasjonen. Dermed måtte hele Nyquistbyen rives.
Men mens den nye traseen legges og den nye stasjonen bygges, har ikke Staten klart å løse problemene med riksvei 19 med trafikken til og fra Bastøfergene og Jeløy.
Kilde:
- Tidl. byarkitekt Nils Ellefsen
---
Tekst Elisabeth Vogt (EV)