Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(5 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Råhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']]
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]].  
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]].  


Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Men ikke noe er bestemt. Flere alternative løsninger vurderes:  
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss var ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036, men ble tatt inn igjen da Stortinget vedtok planen i 2024.  
 
Flere alternative løsninger vurderes:  
 
* Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
* Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
* Kransen - Storebaug/Årvoll
* Kransen - Storebaug/Årvoll
* Kransen -Thorbjørnsrød
* Kleberget - Ekholt - Årvoll
* Kleberget - Ekholt - Årvoll
Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Det er uaktuelt  utbedre dagens trassé. Den nye veien må ta hensyn til byutviklingen.
 
Mlt slutten av 2022 vil Statens Vegvesen anbefale den korridoren som de vil arbeide videre med.
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i [[Kransen]]. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.  
 
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.
 


'''Kilde:'''  
'''Kilde:'''  
Linje 15: Linje 25:


----
----
[[EV]]
[[EV]]

Siste sideversjon per 25. jun. 2024 kl. 19:25

Riksvei 19 Rådhusbrua mot Jeløy. (2017) Foto JK.
Riksvei 19 - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. (2017) Foto JK.

Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten.

Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss var ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036, men ble tatt inn igjen da Stortinget vedtok planen i 2024.

Flere alternative løsninger vurderes:

  • Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
  • Kransen - Storebaug/Årvoll
  • Kransen -Thorbjørnsrød
  • Kleberget - Ekholt - Årvoll

Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i Kransen. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.

Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.


Kilde:

  • Statens Vegvesen til Moss Avis



EV