Maynard, Sidney: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
SR (diskusjon | bidrag)
m Rettet opp feil i antall fly og oppdragets mål.
Ingen redigeringsforklaring
 
(11 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 13: Linje 13:
* førsteskytter Herbert Thomas Little, 19 år, fra Paddington i London, og andreskytter Henry Jones, alder og bosted ukjent.
* førsteskytter Herbert Thomas Little, 19 år, fra Paddington i London, og andreskytter Henry Jones, alder og bosted ukjent.


Flyet var ett av en gruppe på 28 Lancasterfly fra 5th Bomb Group. De skulle bombe tyske skip i Ytre Oslofjord, men ingen treff ble registrert.
Flyet var ett av en gruppe på 28 Lancasterfly fra 5th Bomb Group. De skulle bombe tyske skip i Ytre Oslofjord,etter å ha mislykkes to uker tidligere - 13-14.12.44 - med å treffe krysseren Køln.( Kilde: No 83 Squadron Operations Book, RAF Coningsby, December 1944, pages 118- 120.)
(Flyet var en del av en gruppe på 25 Lancaster bombefly. De skulle bombe og senke krysseren Köln, som norsk etterretningstjeneste hadde oppdaget lå ved Rauøy utenfor Onsøy. Alle flyene unntatt ett returnerte til flybasen i Coningsby, Lincolnshire, uten at flyene lyktes i å ødelegge Köln i angrepet.)  
 
(Angrepet på krysseren Köln fant sted 13-14/12 1944. Redigert 291219 av SR. Kilde: The Bomber Command War Diaries, s  631 og 641.)
Krysserens Kølns posisjon var denne natten (31.12-01.01.45) 59.24 Nord, 10.32 Øst,  men ingen treff ble registrert, nærmeste bombe traff vannet 140 yards fra Køln. (Kilde : No 83 Squadron Operations Record Book,RAF Coningsby, December 1944, page 128.)
(Det første angrepet på krysseren Köln fant for øvrig sted allerede 13-14/12 1944. Kilde: The Bomber Command War Diaries, s  631 og 641.)


Maynards legeme er det eneste fra flyet som ble funnet, i Værla i begynnelsen av mars 1945. Han ble identifisert ved sitt tjenestenummer (1801363) og ble begravet på Moss kirkegård 14.mars 1945.  
Maynards legeme er det eneste fra flyet som ble funnet, i Værla i begynnelsen av mars 1945. Han ble identifisert ved sitt tjenestenummer (1801363) og ble begravet på Moss kirkegård 14.mars 1945.  


Hans grav/minnestøtte i Iddefjordsgranitt ble reist av byens myndigheter og avduket lørdag 22.september 1945, i nærvær av Maynards enke og mor, og byens myndigheter. Det britiske flyvåpen var representert ved løytnant Young fra RAF og det norske ved løytnant Nygård. Avdukingstalen ble holdt av tidligere Milorg-leder i mosseområdet,  K. Steinum.  
Hans grav/minnestøtte i Iddefjordsgranitt ble reist av byens myndigheter og avduket lørdag 22.september 1945, i nærvær av Maynards enke og mor, og byens myndigheter. Det britiske flyvåpen var representert ved løytnant Young fra RAF og det norske ved løytnant Nygård. Avdukingstalen ble holdt av tidligere Milorg-leder i mosseområdet,  Karl Steinum.
 
Maynards grav blir bekranset og en minnetale for hele flymannskapet blir holdt hver 17. mai, i 2024 for 79. gang.  


Maynards grav blir bekranset og en minnetale for hele flymannskapet blir holdt hver 17. mai, i  2019 for 74. gang. I tillegg til Sidney Maynards familie har familiene til George J. A. Groom og Herbert T. Little vært til stede ved bekransningen. Familien til Gordon W. Duggan er også oppsporet og ønsker å komme ved en senere anledning.  
I tillegg til Sidney Maynards familie har familiene til George J. A. Groom og Herbert T. Little vært til stede ved bekransningen, begge 17. mai 2015. Familien til flygeren, Gordon W. Duggan, er også oppsporet i Australia og ønsker å komme ved en senere anledning. Det samme gjelder etterkommerne til bombemann Samuel Brockbank, av nord-irsk herkomst, som ønsker å komme 17. mai 2025.


Stadig flere ser at minnestøtten på Sidney Maynards grav også kan stå som et symbol på vår takknemlighet for den innsatsen alle allierte styrker la ned for å nedkjempe Hitlers diktatur i Europa, slik at demokratiet kunne gjeninnføres i Norge og mange andre okkuperte land i mai 1945.  
Stadig flere ser at minnestøtten på Sidney Maynards grav også kan stå som et symbol på vår takknemlighet for den innsatsen alle allierte styrker la ned for å nedkjempe Hitlers diktatur i Europa, slik at demokratiet kunne gjeninnføres i Norge og mange andre okkuperte land i mai 1945.  
Linje 41: Linje 44:
* Phil Steer i ''[[Strandsitteren]]'' nr. 2 2012
* Phil Steer i ''[[Strandsitteren]]'' nr. 2 2012
* Moss Avis mandag 24. september 1945.
* Moss Avis mandag 24. september 1945.
* No 83 Squadron Operations Record Book, RAF Coningsby (13 - 14.12.44 = pages 118-120, 31.12 - 01.01.45 = pages 128-129)





Siste sideversjon per 6. okt. 2024 kl. 19:13

Sidney Maynard (1922-1944). Foto: RAF
Sidney Maynard hedres på Moss kirkegård, trolig 17. mai 1946 eller 1947. Byens ordfører Henry Jacobsen talte og turnere fra Moss Turnforening sto æresvakt. Fotograf: trolig Johan Rynnaas.
Jørgen Ludvigsen holdt talen ved Sidney Maynards gravsted på Moss kirkegård 17. mai 2014. Foto: Moss Avis / fotograf: Anders Engen Sandén

Sidney James Samuel Maynard (04.04.1922-31.12.1944) var en engelsk flynavigatør (Flight Sergeant) i Royal Air Force. Han kom fra Romford i Øst-London og var gift. Han ble skutt ned over Oslofjorden nyttårsnatten 1944/45 sammen med sju kollegaer i et Lancaster bombefly med kjennemerket PB 134 OL-N. Flyet styrtet brennende i fjorden ved Østerskjær sør for Bastøy, og alle omkom.

De andre sju, som trolig ble med flyet til bunns, var:

  • pilot Gordon William Duggan, 23 år, fra Victoria i Australia
  • flyingeniør George Jabez Arthur Groom, 33 år, fra Norbury i Surrey
  • bombemann Samuel Brockbank, 21 år, fra Belfast i Nord-Irland
  • radaransvarlig Francis John Poole, 31 år, fra Weston-super-Mare i Somerset
  • radioansvarlig Ronald Kear, 23 år, fra Newport i Wales
  • førsteskytter Herbert Thomas Little, 19 år, fra Paddington i London, og andreskytter Henry Jones, alder og bosted ukjent.

Flyet var ett av en gruppe på 28 Lancasterfly fra 5th Bomb Group. De skulle bombe tyske skip i Ytre Oslofjord,etter å ha mislykkes to uker tidligere - 13-14.12.44 - med å treffe krysseren Køln.( Kilde: No 83 Squadron Operations Book, RAF Coningsby, December 1944, pages 118- 120.)

Krysserens Kølns posisjon var denne natten (31.12-01.01.45) 59.24 Nord, 10.32 Øst, men ingen treff ble registrert, nærmeste bombe traff vannet 140 yards fra Køln. (Kilde : No 83 Squadron Operations Record Book,RAF Coningsby, December 1944, page 128.) (Det første angrepet på krysseren Köln fant for øvrig sted allerede 13-14/12 1944. Kilde: The Bomber Command War Diaries, s 631 og 641.)

Maynards legeme er det eneste fra flyet som ble funnet, i Værla i begynnelsen av mars 1945. Han ble identifisert ved sitt tjenestenummer (1801363) og ble begravet på Moss kirkegård 14.mars 1945.

Hans grav/minnestøtte i Iddefjordsgranitt ble reist av byens myndigheter og avduket lørdag 22.september 1945, i nærvær av Maynards enke og mor, og byens myndigheter. Det britiske flyvåpen var representert ved løytnant Young fra RAF og det norske ved løytnant Nygård. Avdukingstalen ble holdt av tidligere Milorg-leder i mosseområdet, Karl Steinum.

Maynards grav blir bekranset og en minnetale for hele flymannskapet blir holdt hver 17. mai, i 2024 for 79. gang.

I tillegg til Sidney Maynards familie har familiene til George J. A. Groom og Herbert T. Little vært til stede ved bekransningen, begge 17. mai 2015. Familien til flygeren, Gordon W. Duggan, er også oppsporet i Australia og ønsker å komme ved en senere anledning. Det samme gjelder etterkommerne til bombemann Samuel Brockbank, av nord-irsk herkomst, som ønsker å komme 17. mai 2025.

Stadig flere ser at minnestøtten på Sidney Maynards grav også kan stå som et symbol på vår takknemlighet for den innsatsen alle allierte styrker la ned for å nedkjempe Hitlers diktatur i Europa, slik at demokratiet kunne gjeninnføres i Norge og mange andre okkuperte land i mai 1945.


Kilde :

  • Lindman/Ree-Pedersen: «Motstandskamp og dagligliv i mossedistriktet 1940-45», Moss 1999
  • Phil Steer i Strandsitteren nr. 2 2012
  • Moss Avis mandag 24. september 1945.
  • No 83 Squadron Operations Record Book, RAF Coningsby (13 - 14.12.44 = pages 118-120, 31.12 - 01.01.45 = pages 128-129)




Artikkelen er skrevet av: Jørgen Ludvigsen (JL)