Signekjærringens formular: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: == Signekjærringenes formular == Signekjærringene, eller de vise kvinnene, brukte ulike formler og besvergelser for å lindre smerter og kurere sykdom. Disse ritualene hadde røtter i gammel folketro, og formuleringene bar preg av både kristne innflytelser og gammel, hedensk visdom. <br>Flere av disse formularene finnes i varianter i den såkalte «Svarteboken», en samling magiske og medisinske tekster, hvor en versjon ble funnet på gården Ås på Jeløy i 1893. === Mot Vre…
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(3 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
== Signekjærringenes formular ==
== Signekjærringenes formularer – folketroens ordmakt ==


Signekjærringene, eller de vise kvinnene, brukte ulike formler og besvergelser for å lindre smerter og kurere sykdom. Disse ritualene hadde røtter i gammel folketro, og formuleringene bar preg av både kristne innflytelser og gammel, hedensk visdom. <br>Flere av disse formularene finnes i varianter i den såkalte «Svarteboken», en samling magiske og medisinske tekster, hvor en versjon ble funnet på gården Ås på Jeløy i 1893.
[[Fil:signekjerring.png|thumb|right|348px|Illustrasjon: Signekjerring med helbredende formularbok.]] 


=== Mot Vred ===
'''Ordets kraft i helbredelse'''<br> 
I tider med begrenset medisinsk hjelp søkte folk råd hos de vise kvinnene – signekjærringene.<br> 
De brukte urter, ritualer og formularer for å lindre sykdom og smerte.<br> 
De opererte i skjæringspunktet mellom kristen tro og eldre folketro, og ble møtt med både respekt og frykt.<br>


Jesus red paa Asen  
'''Svarteboken fra Jeløy'''<br>  
op ad et Fjeld.   
Formularene ble ofte overlevert muntlig, men noen finnes i skriftlige kilder, som Svarteboken.<br>  
Asenet vred sin Fod, 
En slik bok ble funnet på gården Ås på Jeløy i 1893 og gir verdifulle glimt inn i denne praksisen.<br>
steg Jesus ned og tog 
paa Benet sigende: 
Ben til Ben 
og Blod til Blod.


'''Formel mot «vred» (forstuing eller skade)'''<br> 
Jesus red paa Asen<br> 
op ad et Fjeld.<br> 
Asenet vred sin Fod,<br> 
steg Jesus ned og tog<br> 
paa Benet sigende:<br> 
Ben til Ben<br> 
og Blod til Blod.<br> 
Denne formelen ble brukt ved forstuing. Ordene skulle sette ben og blod på plass igjen.<br>


Denne formelen var ment for å lindre smerter fra forstuinger eller skader. Ved å kalle på Jesu helbredende kraft, mente man at smerten ville gi seg.
'''Formel mot ormebitt'''<br> 
Jesus gik kring Bjerkerod.<br> 
Ormen stak hans Fod.<br> 
Jesus skvat<br> 
og Ormen sprat<br> 
i Navn Gud Fader,<br> 
Søn og Hellingaand. Amen.<br> 
Formelen ble brukt mot ormebitt, ved å påkalle Jesu overvinnelse av giften.<br>


=== Mot ormebitt ===
'''Formel mot verk og smerte'''<br> 
Gud velsigne min Verk og Ve!<br> 
Jeg lægger min Verk og Ve<br> 
ned for Jesu Knæ,<br> 
i Navn Gud Fader, søn og Helligaand.<br> 
Denne ble brukt ved indre smerter – en bønn om lindring ved å overlate smerten til Jesus.<br>


Jesus gik kring Bjerkerod.  
'''Et troslandskap i hverdagen'''<br>  
Ormen stak hans Fod.   
Formularene gir innblikk i en tid der ord ble sett som virksomme mot sykdom og nød.<br>  
Jesus skvat 
Signekjærringene var kulturbærere og helere, og deres kunnskap ga trygghet i en uforutsigbar verden.<br>  
og Ormen sprat  
De brukte ordene som både trøst, bønn og verktøy mot det ukontrollerbare.<br>
i Navn Gud Fader,
Søn og Hellingaand. Amen. 


 
'''Kilde'''<br>  
Denne besvergelsen ble brukt mot ormebitt. I en tid hvor slangebitt kunne være dødelige, gav denne formelen håp om å hindre giften i å spre seg.
'' Nyquist, O.P.: Mossiana fra ældre tider''<br>
 
=== Mot Verk ===
 
Gud velsigne min Verk og Ve!  
Jeg lægger min Verk og Ve 
ned for Jesu Knæ, 
i Navn Gud Fader, søn og Helligaand. 
 
 
Ved å overlate smerten til Jesus, mente signekjærringene at verken kunne bli lindret. Denne formelen ga en kombinasjon av bønn og magi som skulle bringe ro i kroppen.
 
== Historisk kontekst ==
I dag kan slike besvergelser virke som overtro og folkelig fantasi, men de er viktige spor etter en tid der gudsfrykt og overtro var tett sammenvevd. Disse formuleringene reflekterer en dyptgående tro på det usynlige og en lengsel etter beskyttelse, ikke bare fra sykdom og smerte, men også fra en verden full av uforutsigbare farer. Mange av formuleringene stammer trolig fra førkristen tid, hvor troen på magi og det overnaturlige var en naturlig del av dagliglivet.
 
== Referanser ==
Nyquist, O.P. - Mossiana fra ældre tider

Siste sideversjon per 19. apr. 2025 kl. 12:11

Signekjærringenes formularer – folketroens ordmakt

Illustrasjon: Signekjerring med helbredende formularbok.

Ordets kraft i helbredelse
I tider med begrenset medisinsk hjelp søkte folk råd hos de vise kvinnene – signekjærringene.
De brukte urter, ritualer og formularer for å lindre sykdom og smerte.
De opererte i skjæringspunktet mellom kristen tro og eldre folketro, og ble møtt med både respekt og frykt.

Svarteboken fra Jeløy
Formularene ble ofte overlevert muntlig, men noen finnes i skriftlige kilder, som Svarteboken.
En slik bok ble funnet på gården Ås på Jeløy i 1893 og gir verdifulle glimt inn i denne praksisen.

Formel mot «vred» (forstuing eller skade)
Jesus red paa Asen
op ad et Fjeld.
Asenet vred sin Fod,
steg Jesus ned og tog
paa Benet sigende:
Ben til Ben
og Blod til Blod.
Denne formelen ble brukt ved forstuing. Ordene skulle sette ben og blod på plass igjen.

Formel mot ormebitt
Jesus gik kring Bjerkerod.
Ormen stak hans Fod.
Jesus skvat
og Ormen sprat
i Navn Gud Fader,
Søn og Hellingaand. Amen.
Formelen ble brukt mot ormebitt, ved å påkalle Jesu overvinnelse av giften.

Formel mot verk og smerte
Gud velsigne min Verk og Ve!
Jeg lægger min Verk og Ve
ned for Jesu Knæ,
i Navn Gud Fader, søn og Helligaand.
Denne ble brukt ved indre smerter – en bønn om lindring ved å overlate smerten til Jesus.

Et troslandskap i hverdagen
Formularene gir innblikk i en tid der ord ble sett som virksomme mot sykdom og nød.
Signekjærringene var kulturbærere og helere, og deres kunnskap ga trygghet i en uforutsigbar verden.
De brukte ordene som både trøst, bønn og verktøy mot det ukontrollerbare.

Kilde
Nyquist, O.P.: Mossiana fra ældre tider