Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
| (9 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke) | |||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]] | [[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]] | ||
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - | [[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']] | ||
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]]. | '''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]] hvor den møter E6. | ||
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge | Riksvei 19 i Moss starter ved Bastøkaia og går til E6 ved Mosseporten. Veien er sterkt trafkkbelastet med all trafikken fra Jeløy og trafikken fra Batøfergene. Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss var ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036, men ble tatt inn igjen da Stortinget vedtok planen i 2024. | ||
Flere alternative løsninger vurderes: | |||
* Tunnel fra [[Kransen]] til [[Tykkemyr]], | |||
* Kransen - [[Storebaug]] / Årvoll | |||
* Kransen -Thorbjørnsrød | |||
* Kleberget - Ekholt - Årvoll | |||
I 2025 har Samferdselsdepartementet bedt Statens Vegvesen om å gjøre en helt åpen og ny vurdering av mulige alternativer for en ny riksvei 19. | |||
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i [[Kransen]]. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid. I 2025 sa Staten Vegvesen nei til å bevilge penger til ny Rv.19 i Moss. | |||
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år. | |||
'''Kilde:''' | '''Kilde:''' | ||
* Statens Vegvesen til Moss Avis | * Statens Vegvesen til Moss Avis | ||
---- | ---- | ||
[[EV]] | |||
Siste sideversjon per 16. okt. 2025 kl. 10:30


Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten hvor den møter E6.
Riksvei 19 i Moss starter ved Bastøkaia og går til E6 ved Mosseporten. Veien er sterkt trafkkbelastet med all trafikken fra Jeløy og trafikken fra Batøfergene. Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss var ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036, men ble tatt inn igjen da Stortinget vedtok planen i 2024.
Flere alternative løsninger vurderes:
- Kransen - Storebaug / Årvoll
- Kransen -Thorbjørnsrød
- Kleberget - Ekholt - Årvoll
I 2025 har Samferdselsdepartementet bedt Statens Vegvesen om å gjøre en helt åpen og ny vurdering av mulige alternativer for en ny riksvei 19.
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i Kransen. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid. I 2025 sa Staten Vegvesen nei til å bevilge penger til ny Rv.19 i Moss.
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.
Kilde:
- Statens Vegvesen til Moss Avis