Mathisen, Einar: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(2 mellomliggende versjoner av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Mathisen | '''Einar Mathisen''' ( 1893 - 1969 ) var en meget viktig person for Moss by på mange områder . Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør ( seinere kalt byingeniør ) . Denne sentrale stillingen hadde han til 1963 . Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo . ( Nå Sentralbanestasjonen ) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg . | ||
Han begynte straks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937 . Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen . Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate , og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 , da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss . | |||
Under 2 . verdenskrig var Einar Mathisen avsnittssjef i Milorg for Moss og omland , altså Moss , Jeløy kommune , Rygge , Råde , Våler , Svinndal og Skiptvet . Dette var avsnitt 112 . Han hadde dekknavnet " Arvid " . Var en sentral person i alt som skjedde av organisering og aksjoner i dette avsnittet . | |||
Etter krigen fortsatte Mathisen sitt arbeid som byingeniør og var med på å få boligbyggingen i gang igjen , brobyggingen over Kanalen og jernbanen og Mosseporten-tunnelen . I tråd med sine ingeniørholdninger bodde han i Fjordveien 56 i et moderne funkishus fra 1939 . | |||
''PE'' | |||
'''Kilder:''' Moss Bys Historie bd. 3, Moss 1994 og Motstandskamp og dagligliv i mossedistriktet 1940-1945, Moss 1999. | |||
[[Kategori: Personer]] |
Siste sideversjon per 7. feb. 2014 kl. 22:09
Einar Mathisen ( 1893 - 1969 ) var en meget viktig person for Moss by på mange områder . Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør ( seinere kalt byingeniør ) . Denne sentrale stillingen hadde han til 1963 . Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo . ( Nå Sentralbanestasjonen ) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg .
Han begynte straks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937 . Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen . Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate , og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 , da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss .
Under 2 . verdenskrig var Einar Mathisen avsnittssjef i Milorg for Moss og omland , altså Moss , Jeløy kommune , Rygge , Råde , Våler , Svinndal og Skiptvet . Dette var avsnitt 112 . Han hadde dekknavnet " Arvid " . Var en sentral person i alt som skjedde av organisering og aksjoner i dette avsnittet .
Etter krigen fortsatte Mathisen sitt arbeid som byingeniør og var med på å få boligbyggingen i gang igjen , brobyggingen over Kanalen og jernbanen og Mosseporten-tunnelen . I tråd med sine ingeniørholdninger bodde han i Fjordveien 56 i et moderne funkishus fra 1939 .
PE
Kilder: Moss Bys Historie bd. 3, Moss 1994 og Motstandskamp og dagligliv i mossedistriktet 1940-1945, Moss 1999.