Mathisen, Einar: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
PE (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(Én mellomliggende versjon av en annen bruker er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Mathisen, Einar''' (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Denne sentrale stillingen hadde han til 1963. Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss. Under 2. verdenskrig var Einar Mathisen avsnittssjef i Milorg for Moss og omland, altså Moss, Jeløy kommune, Rygge, Råde, Våler, Svinndal og Skiptvet. Dette var avsnitt 112. Han hadde dekknavnet "Arvid". Var en sentral person i alt som skjedde av organisering og aksjoner i dette avsnittet.
'''Einar Mathisen''' ( 1893 - 1969 ) var en meget viktig person for Moss by på mange områder . Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør ( seinere kalt byingeniør ) . Denne sentrale stillingen hadde han til 1963 . Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo . ( Nå Sentralbanestasjonen ) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg .  
 
Han begynte straks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937 . Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen . Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate , og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 , da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss .  
 
Under 2 . verdenskrig var Einar Mathisen avsnittssjef i Milorg for Moss og omland , altså Moss , Jeløy kommune , Rygge , Råde , Våler , Svinndal og Skiptvet . Dette var avsnitt 112 . Han hadde dekknavnet " Arvid " . Var en sentral person i alt som skjedde av organisering og aksjoner i dette avsnittet .  
 
Etter krigen fortsatte Mathisen sitt arbeid som byingeniør og var med på å få boligbyggingen i gang igjen , brobyggingen over Kanalen og jernbanen og Mosseporten-tunnelen . I tråd med sine ingeniørholdninger bodde han i Fjordveien 56  i et moderne funkishus fra 1939 .
 
''PE''
 
'''Kilder:''' Moss Bys Historie bd. 3, Moss 1994 og Motstandskamp og dagligliv i mossedistriktet 1940-1945, Moss 1999.
 
[[Kategori: Personer]]

Siste sideversjon per 7. feb. 2014 kl. 22:09

Einar Mathisen ( 1893 - 1969 ) var en meget viktig person for Moss by på mange områder . Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør ( seinere kalt byingeniør ) . Denne sentrale stillingen hadde han til 1963 . Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo . ( Nå Sentralbanestasjonen ) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg .

Han begynte straks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937 . Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen . Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate , og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 , da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss .

Under 2 . verdenskrig var Einar Mathisen avsnittssjef i Milorg for Moss og omland , altså Moss , Jeløy kommune , Rygge , Råde , Våler , Svinndal og Skiptvet . Dette var avsnitt 112 . Han hadde dekknavnet " Arvid " . Var en sentral person i alt som skjedde av organisering og aksjoner i dette avsnittet .

Etter krigen fortsatte Mathisen sitt arbeid som byingeniør og var med på å få boligbyggingen i gang igjen , brobyggingen over Kanalen og jernbanen og Mosseporten-tunnelen . I tråd med sine ingeniørholdninger bodde han i Fjordveien 56 i et moderne funkishus fra 1939 .

PE

Kilder: Moss Bys Historie bd. 3, Moss 1994 og Motstandskamp og dagligliv i mossedistriktet 1940-1945, Moss 1999.