Østfoldbanen - vestre linje: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Søndre Jernbane overgang IMG 4857.jpg|miniatyr|'''Østfoldbanen''' - Jernbanesporene fra søndre overgang mot Moss stasjon. ''(2017) Foto Jan Kronberg.'']]
Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen.  
Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen.  


Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel [[Kambo]] / [[Sandbukta]] og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.  
Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel [[Kambo]] / [[Sandbukta]] og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle [[Kambo stasjon]] ble da revet.  


Østfoldbanens nye trase under Moss fra [[Sandbukta]] til [[Klevberget]] har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2020.  
Østfoldbanens nye trase under Moss fra [[Sandbukta]] til [[Klevberget]] har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det nå (2014) meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2021.  





Siste sideversjon per 17. sep. 2020 kl. 20:36

Østfoldbanen - Jernbanesporene fra søndre overgang mot Moss stasjon. (2017) Foto Jan Kronberg.

Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen.

Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel Kambo / Sandbukta og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.

Østfoldbanens nye trase under Moss fra Sandbukta til Klevberget har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det nå (2014) meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2021.



Artikkelen er skrevet av: Solveig Haug Urdal (SHU)