Kambo stasjon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 4: Linje 4:


'''Kambo stasjon''' i Moss ble åpnet i 1879, samtidig som [[Smaalensbanen]]s (Østfoldbanens) vestre linje offisielt ble åpnet 2. januar 1879. Det opprinnelige stasjonsbygget ble ubetjent på 1970-tallet og revet i 1985. I 1996 ble stasjonen flyttet lenger syd og bygget ny i [[Kulpeveien]], nå som holdeplass. Denne er ubetjent, men har  leskur. Ved stasjonen er det 200 parkeringsplasser.
'''Kambo stasjon''' i Moss ble åpnet i 1879, samtidig som [[Smaalensbanen]]s (Østfoldbanens) vestre linje offisielt ble åpnet 2. januar 1879. Det opprinnelige stasjonsbygget ble ubetjent på 1970-tallet og revet i 1985. I 1996 ble stasjonen flyttet lenger syd og bygget ny i [[Kulpeveien]], nå som holdeplass. Denne er ubetjent, men har  leskur. Ved stasjonen er det 200 parkeringsplasser.
I området rundt stasjonen er det planer om å bygge 1500 boliger i et samarbeid mellom [[EVR Norge,]] KG Invest, Skanska BoKlok og [[Norsk Spesialolje]].





Siste sideversjon per 17. mai 2023 kl. 15:59

Gamle Kambo stasjon før stasjonen ble revet i 1985. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth
Nye Kambo stasjon fotografert i 2006 Fotokilde: Wikipedia / Fotograf: Trond Strandsberg / Wikimedia_Commons

Kambo stasjon i Moss ble åpnet i 1879, samtidig som Smaalensbanens (Østfoldbanens) vestre linje offisielt ble åpnet 2. januar 1879. Det opprinnelige stasjonsbygget ble ubetjent på 1970-tallet og revet i 1985. I 1996 ble stasjonen flyttet lenger syd og bygget ny i Kulpeveien, nå som holdeplass. Denne er ubetjent, men har leskur. Ved stasjonen er det 200 parkeringsplasser. I området rundt stasjonen er det planer om å bygge 1500 boliger i et samarbeid mellom EVR Norge, KG Invest, Skanska BoKlok og Norsk Spesialolje.


Fra Kambo stasjon til Oslo S er det 53,84 km.

Kilder:

  • "Fra småbylivet i Moss", av Jørgen Herman Vogt
  • NSB
  • Wikipedia



Skrevet av Solveig Haug Urdal (SHU) og Elisabeth Vogt (EV)