Dilling stasjon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
m Én revisjon er importert
Ingen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:
[[Fil:Dilling_stasjon_IMG_3975.JPG|500px|thumb|right|'''Dilling stajon''' ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Dilling_stasjon_IMG_3975.JPG|500px|thumb|right|'''Dilling stajon''' ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]


'''Dilling stasjon''', [[Larkollveien]] 46 i Rygge erstattet skysstasjonen [[Dramstad]] da [[Østfoldbanen - vestre linje|Østfoldbanen]] ble realisert. Stasjonsbygningen ble bygget i 1879 og ble tegnet av arkitekten Peter Andreas Blix. Stilarten er sveitserstil. Huset ligger 25 meter over havet.
'''Dilling stasjon''', [[Larkollveien]] 46 i Rygge er et tidligere stoppested på Østfoldbanen. Nå stopper ingen tog der. Norsk Jernbaneklubb, Avdeling Østfold og Follo, leier stasjsonsbygningen som de har pusset opp og restaurert den til slik den var i sin storhetstid.
Stasjonsbygningen ble bygget i 1879 og ble tegnet av arkitekten Peter Andreas Blix. Stilarten er sveitserstil. Huset ligger 25 meter over havet.


Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen leies nå ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km.
Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen har senere vært leiet ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km. Stasjonsbygningen leies nå av Østfoldavdelingen av Norsk Jernbaneklubb som har satt den i stand - nesten som den en gang var.


På 1920-30-tallet ble det satt opp badetog fra Oslo til Dilling. Der gikk familiene av, gikk på sine ben til Fuglevik eller andre badesteder hvor de hadde en herlig dag, og gikk tilbake til Dilling stasjon om ettermiddagen og tok badetoget tilbake til Oslo.  
På 1920-30-tallet ble det satt opp badetog fra Oslo til Dilling. Der gikk familiene av, gikk på sine ben til Fuglevik eller andre badesteder hvor de hadde en herlig dag, og gikk tilbake til Dilling stasjon om ettermiddagen og tok badetoget tilbake til Oslo.  
Linje 10: Linje 11:




'''Kilde:'''
'''Kilder:'''
*Bane Nor eiendom
* Bane Nor eiendom
*Rygges historie III
* Rygges historie III
*Finn Engebretsen i Ryggiof VIII
* Finn Engebretsen i Ryggiof VIII
 
* Historiebladet Strandsitteren.


----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
[[EV]]


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Bygninger]]
[[Kategori: Bygninger]]
[[Kategori: Rygge]]
[[Kategori: Rygge]]

Siste sideversjon per 20. mar. 2024 kl. 16:40

Dilling stasjon ble nedlagt i 1983 Foto: Jan Kronberg (2020)
Dilling stajon Foto: Jan Kronberg (2020)

Dilling stasjon, Larkollveien 46 i Rygge er et tidligere stoppested på Østfoldbanen. Nå stopper ingen tog der. Norsk Jernbaneklubb, Avdeling Østfold og Follo, leier stasjsonsbygningen som de har pusset opp og restaurert den til slik den var i sin storhetstid. Stasjonsbygningen ble bygget i 1879 og ble tegnet av arkitekten Peter Andreas Blix. Stilarten er sveitserstil. Huset ligger 25 meter over havet.

Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen har senere vært leiet ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km. Stasjonsbygningen leies nå av Østfoldavdelingen av Norsk Jernbaneklubb som har satt den i stand - nesten som den en gang var.

På 1920-30-tallet ble det satt opp badetog fra Oslo til Dilling. Der gikk familiene av, gikk på sine ben til Fuglevik eller andre badesteder hvor de hadde en herlig dag, og gikk tilbake til Dilling stasjon om ettermiddagen og tok badetoget tilbake til Oslo.


Kilder:

  • Bane Nor eiendom
  • Rygges historie III
  • Finn Engebretsen i Ryggiof VIII
  • Historiebladet Strandsitteren.

EV