Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
| (5 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke) | |||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss''' | '''Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss''' | ||
Bane Nor bygger ny jernbanestasjon og 10,3 km nytt dobbeltspor gjennom Moss, fra [[Sandbukta]] i nord til [[Såstad]] i sør. Dobbeltsporet gjennom Moss fra Sandbukta til Såstad omfatter fra nord: Dagtrasé | Bane Nor bygger ny jernbanestasjon og 10,3 km nytt dobbeltspor gjennom Moss, fra [[Sandbukta]] i nord til [[Såstad]] i sør. Dobbeltsporet gjennom Moss fra Sandbukta til Såstad omfatter fra nord: Dagtrasé 10,6 km.: Mossetunnelen 2,3 km, kulvert fra Kransen 0,4 km, ny stasjon i 0,8 km i dagen, tunnel gjennom [[Klevberget]] og Feste frem til østsiden av [[Carlberg]] på 2,3 km, inkludert noen hundre meter kulvert og derfra 4 km. i dagen frem til [[Såstad]]. | ||
De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. | De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. Planen var at dobbeltsporet skulle være ferdig i 2024. Da var allerede 121 bygninger i Nyquistbyen /Værlegata revet. I 2021 ble det klart at åpningen blir forsinket med 1,5 år, til høsten 2026. Nå er forsinkelsene enda lengre, ferdigstillelsen er forskjøvet til etter 2030. Årsaken er at grunnforholdene med mye kvikkleire er mye mer krevende enn man trodde. Likevel vurderer Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsatt den valgte traseen som gjennomførbar. Ved [[Gon]] i Rygge er det bestemt at den nye togparkeringen skal være. Her blir plass til 16 tog på inntil 110 meter hver. | ||
Samtidig er det klart at anlegget av dobbeltsporet blir mye dyrere enn antatt: Fra de første estimater på 5 | Samtidig er det klart at anlegget av dobbeltsporet blir mye dyrere enn antatt: Fra de første estimater på 5 milliarder kroner. I 2024 vedtok Stortinget å øke kostnadsrammen til 27,6 milliarder kroner for dobbeltsporet og togparkeringen på [[Gon]] ved Halmstad. | ||
Arbeidene begynte i 2019 med å rive | |||
Opprinnelig skulle dobbeltsporet gjennom Moss vært ferdig i 1994 samtidig med dobbeltsporet frem til Såstad, men dette ble utsatt på ubestemt tid. Da hadde Moss kommune allerede sikret seg over hundre hus i Nyquistbyen som etter hvert måtte rives for å få plass til dobbeltsporet og den nye stasjonen. Husene ble i mellomtiden brukt som sosialboliger. | |||
Arbeidene begynte i 2019 med å rive husene i Nyquistbyen. To år senere, vinteren 2021 ble det oppdaget at grunnen inneholdt mye mer kvikkleire enn antatt. Hele området hvor det planlagte dobbeltsporet skal komme ut av tunnel, er fullt av kvikkleire. Da ble det midlertidig byggestans i sentrum, mens arbeidene i [[Sandbukta]] nord og [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Dilling]] i sør fortsatte som planlagt. Endringer i grunnforholdene medførte at Bane Nor på nytt måtte legge ut jobben på anbud. Det betød enda et års forsinkelse. Arbeidene gjennom sentrum ble gjenopptatt sommeren 2022 etter 16 måneders stans. | |||
I 2025 og 2026 et midlertidig knuseverk ved [[Carlberg gård]] knuse 65.000 tonn med stein fra tunnelene. | I 2025 og 2026 et midlertidig knuseverk anlagt ved [[Carlberg gård]] for å knuse 65.000 tonn med stein fra tunnelene. | ||
I 2025 ble det klart at terrassehusene i [[Høienhaldgata]], nr 5, 7, og 9, også måtte rives. Dermed måtte ytterligere 54 familier finne seg et nytt sted å bo. Årsaken var at bygningene var så tunge at de kunne utløse ras når kulverten skal graves ut. Derfor må det også bygges enda en ny motfylling der hvor nr 7 lå. | |||
Arbeidet med den 4800 kubikkmeter store motfyllingen ble gjort høsten 2022. En ti ganger så stor motfylling mellom [[Fjordveien]] og togsporet ble uført sommeren etter. 50.000 kubikkmeter med stein måtte til for å stabilisere området. Hvert døgn passerer gjennomsnittlig 10.000 biler gjennom Fjordveien. | Arbeidet med den 4800 kubikkmeter store motfyllingen ble gjort høsten 2022. En ti ganger så stor motfylling mellom [[Fjordveien]] og togsporet ble uført sommeren etter. 50.000 kubikkmeter med stein måtte til for å stabilisere området. Hvert døgn passerer gjennomsnittlig 10.000 biler gjennom Fjordveien. | ||
Den planlagte tunnelen må forlenges med 110 meter og den planlagte stasjonen må bygges lengre sør. | |||
Motstanderne av å legge dobbeltsporet gjennom Moss anla rettssak mot Staten for vedtaket som de mener ble gjort på feil grunnlag. De tapte på alle punkter, anket saken til lagmannsretten, men tapte også der. | |||
Det nye dobbeltsporet vil øke kapasiteten vesentlig, men betyr lite for å spare tid, uttalte Jarle Midjås Rasmussen, tidligere prosjektsjef i Bane NOR. | Det nye dobbeltsporet vil øke kapasiteten vesentlig, men betyr lite for å spare tid, uttalte Jarle Midjås Rasmussen, tidligere prosjektsjef i Bane NOR. | ||
'''Kilder:''' | '''Kilder:''' | ||
Siste sideversjon per 27. okt. 2025 kl. 09:04
Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss
Bane Nor bygger ny jernbanestasjon og 10,3 km nytt dobbeltspor gjennom Moss, fra Sandbukta i nord til Såstad i sør. Dobbeltsporet gjennom Moss fra Sandbukta til Såstad omfatter fra nord: Dagtrasé 10,6 km.: Mossetunnelen 2,3 km, kulvert fra Kransen 0,4 km, ny stasjon i 0,8 km i dagen, tunnel gjennom Klevberget og Feste frem til østsiden av Carlberg på 2,3 km, inkludert noen hundre meter kulvert og derfra 4 km. i dagen frem til Såstad.
De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. Planen var at dobbeltsporet skulle være ferdig i 2024. Da var allerede 121 bygninger i Nyquistbyen /Værlegata revet. I 2021 ble det klart at åpningen blir forsinket med 1,5 år, til høsten 2026. Nå er forsinkelsene enda lengre, ferdigstillelsen er forskjøvet til etter 2030. Årsaken er at grunnforholdene med mye kvikkleire er mye mer krevende enn man trodde. Likevel vurderer Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsatt den valgte traseen som gjennomførbar. Ved Gon i Rygge er det bestemt at den nye togparkeringen skal være. Her blir plass til 16 tog på inntil 110 meter hver.
Samtidig er det klart at anlegget av dobbeltsporet blir mye dyrere enn antatt: Fra de første estimater på 5 milliarder kroner. I 2024 vedtok Stortinget å øke kostnadsrammen til 27,6 milliarder kroner for dobbeltsporet og togparkeringen på Gon ved Halmstad.
Opprinnelig skulle dobbeltsporet gjennom Moss vært ferdig i 1994 samtidig med dobbeltsporet frem til Såstad, men dette ble utsatt på ubestemt tid. Da hadde Moss kommune allerede sikret seg over hundre hus i Nyquistbyen som etter hvert måtte rives for å få plass til dobbeltsporet og den nye stasjonen. Husene ble i mellomtiden brukt som sosialboliger.
Arbeidene begynte i 2019 med å rive husene i Nyquistbyen. To år senere, vinteren 2021 ble det oppdaget at grunnen inneholdt mye mer kvikkleire enn antatt. Hele området hvor det planlagte dobbeltsporet skal komme ut av tunnel, er fullt av kvikkleire. Da ble det midlertidig byggestans i sentrum, mens arbeidene i Sandbukta nord og Carlberg og Dilling i sør fortsatte som planlagt. Endringer i grunnforholdene medførte at Bane Nor på nytt måtte legge ut jobben på anbud. Det betød enda et års forsinkelse. Arbeidene gjennom sentrum ble gjenopptatt sommeren 2022 etter 16 måneders stans.
I 2025 og 2026 et midlertidig knuseverk anlagt ved Carlberg gård for å knuse 65.000 tonn med stein fra tunnelene.
I 2025 ble det klart at terrassehusene i Høienhaldgata, nr 5, 7, og 9, også måtte rives. Dermed måtte ytterligere 54 familier finne seg et nytt sted å bo. Årsaken var at bygningene var så tunge at de kunne utløse ras når kulverten skal graves ut. Derfor må det også bygges enda en ny motfylling der hvor nr 7 lå.
Arbeidet med den 4800 kubikkmeter store motfyllingen ble gjort høsten 2022. En ti ganger så stor motfylling mellom Fjordveien og togsporet ble uført sommeren etter. 50.000 kubikkmeter med stein måtte til for å stabilisere området. Hvert døgn passerer gjennomsnittlig 10.000 biler gjennom Fjordveien.
Den planlagte tunnelen må forlenges med 110 meter og den planlagte stasjonen må bygges lengre sør.
Motstanderne av å legge dobbeltsporet gjennom Moss anla rettssak mot Staten for vedtaket som de mener ble gjort på feil grunnlag. De tapte på alle punkter, anket saken til lagmannsretten, men tapte også der.
Det nye dobbeltsporet vil øke kapasiteten vesentlig, men betyr lite for å spare tid, uttalte Jarle Midjås Rasmussen, tidligere prosjektsjef i Bane NOR.
Kilder:
- Moss Avis,
- Prosjektsjef Jarle Midjås Rasmussen
- Aftenposten
- Bane Nor
- Samferdselsdepartementet