Miljøløftet Moss: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(Én mellomliggende sideversjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:


'''Miljøløftet Moss'''
'''Miljøløftet Moss'''
er et samarbeid fra 2019 mellom Moss kommune, Østfold fylkeskommune, Bane NOR, Statens Vegvesen og Jernbanedirektoratet om areal- og transportutviklingen i Moss kommune. Dette er en fortsettelse av Samarbeidsavtalen for areal og transportutvikling 2014–2019 som ble inngått 15. mars 2014. Moss kommune har forpliktet seg at all vekst i persontrafikken skal tas gjennom gange, sykkel og kollektive løsninger. For å få til det må busstilbudet bedres og forholdene for syklistene bli bedre. HjemJobbHjem er et pilotprosjekt for bedrifter for å redusere bruken av privatbil til arbeidsreiser.


Miljøløftet Moss er et samarbeid fra 2019 mellom Moss kommune, Østfold fylkeskommune, Bane NOR, Statens Vegvesen og Jernbanedirektoratet om areal- og transportutviklingen i Moss kommune. Dette er en fortsettelse av Samarbeidsavtalen for areal og transportutvikling 2014–2019 som ble inngått 15. mars 2014. Moss kommune har forpliktet seg at all vekst i persontrafikken skal tas gjennom gange, sykkel og kollektive løsninger. For å få til det må busstilbudet bedres og forholdene for syklistene bli bedre. HjemJobbHjem er et pilotprosjekt for bedrifter for å redusere bruken av privatbil til arbeidsreiser.  
Moss og Østfold må kutte forurensende utslipp med 50 - 60 prosent innen 2030 for å nå det nasjonale 1,5 gradersmålet. Veitratrab\nsport og bygg- og anleggstransport sto til sammen for ca. 40 prosent av utslippene i Moss i 2016.
Kilder:
 
Et våtere og villere klima må det gjøres fysiske endringer i byen med blant annet overvannsproblemer.
 
 
 
'''Kilder:'''


* Moss kommune
* Moss kommune

Siste sideversjon per 23. des. 2025 kl. 07:49

Miljøløftet Moss er et samarbeid fra 2019 mellom Moss kommune, Østfold fylkeskommune, Bane NOR, Statens Vegvesen og Jernbanedirektoratet om areal- og transportutviklingen i Moss kommune. Dette er en fortsettelse av Samarbeidsavtalen for areal og transportutvikling 2014–2019 som ble inngått 15. mars 2014. Moss kommune har forpliktet seg at all vekst i persontrafikken skal tas gjennom gange, sykkel og kollektive løsninger. For å få til det må busstilbudet bedres og forholdene for syklistene bli bedre. HjemJobbHjem er et pilotprosjekt for bedrifter for å redusere bruken av privatbil til arbeidsreiser.

Moss og Østfold må kutte forurensende utslipp med 50 - 60 prosent innen 2030 for å nå det nasjonale 1,5 gradersmålet. Veitratrab\nsport og bygg- og anleggstransport sto til sammen for ca. 40 prosent av utslippene i Moss i 2016.

Et våtere og villere klima må det gjøres fysiske endringer i byen med blant annet overvannsproblemer.


Kilder:

  • Moss kommune
  • Statens Vegvesen

---

EV