Mathisen, Einar: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
PE (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
PE (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Mathisen, Einar''' (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss.
'''Mathisen, Einar''' (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Denne sentrale stillingen hadde han til 1963. Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss.

Sideversjonen fra 19. feb. 2013 kl. 09:25

Mathisen, Einar (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Denne sentrale stillingen hadde han til 1963. Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss.