Mathisen, Einar: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Mathisen, Einar''' (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss. | '''Mathisen, Einar''' (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Denne sentrale stillingen hadde han til 1963. Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss. |
Sideversjonen fra 19. feb. 2013 kl. 09:25
Mathisen, Einar (1893-1969) Einar Mathisen var en meget viktig person for Moss by på mange områder. Han kom til Moss i 1931 som nyansatt stadsingeniør (seinere byingeniør). Denne sentrale stillingen hadde han til 1963. Han var født og utdannet i Oslo og hadde tidligere arbeidet med utvidelsen av Østbanestasjonen i Oslo. (Nå Sentralbanestasjonen) Deretter hadde han drevet et teknisk konsulentfirma i Tønsberg. Han begynte skraks å utarbeide en byplan for Moss som ble vedtatt i Bystyret i 1934 og stadfestet i Departementet i 1937. Det var en moderne plan med stor tro på vekst og framgang for byen. Han var en drivende kraft bak bygging av nytt vannverk i Vogts gate, og han spilte en viktig rolle ved byutvidelsen mot Rygge i 1938 da Melløs og Høyden-området ble lagt til Moss.