Moss Verft: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Moss Verft''', også kalt "Værven", 1870 - 1986. | '''Moss Verft''', også kalt "Værven", 1870 - 1986. | ||
Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100 | Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100 | ||
ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre år siden, iallfall før 1575. Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy. Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri. Kjøpmann N.W. Grønn hadde i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan og [[Jørgen Herman Vogt]], som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. I 1970 ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss ble det bygget mindre gasstankere. | ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre år siden, iallfall før 1575. Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy. Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri. Kjøpmann N.W. Grønn hadde i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan Vogt og [[Jørgen Herman Vogt]], som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. I 1970 ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss ble det bygget mindre gasstankere. | ||
I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie- | I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie- | ||
tankere som etter hvert ble verdenskjent. Høsten 1986 ble | tankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet. | ||
I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver [[Jeløy Strandpark]]. | I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver [[Jeløy Strandpark]]. | ||
Sideversjonen fra 9. mar. 2013 kl. 16:20
Moss Verft, også kalt "Værven", 1870 - 1986. Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100 ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre år siden, iallfall før 1575. Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy. Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri. Kjøpmann N.W. Grønn hadde i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan Vogt og Jørgen Herman Vogt, som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. I 1970 ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss ble det bygget mindre gasstankere. I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie- tankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet. I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark.
Kilder: Moss bys historie, L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss.
EV