Moss Verft: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 15: | Linje 15: | ||
I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalietankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet. | I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalietankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet. | ||
I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark, nå skiftet navn til [[Moss Næringspark Jeløy]]. | I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver [[Jeløy Strandpark]], nå skiftet navn til [[Moss Næringspark Jeløy]]. | ||
'''Se også:''' [[Wärtsila]] | '''Se også:''' [[Wärtsila]] | ||
'''Kilder:''' [[Moss Bys Historie bind 1-3|Moss bys historie]] | '''Kilder:''' | ||
* [[Moss Bys Historie bind 1-3|Moss bys historie]] | |||
* L.J. Vogt: ''Skibsbygging i Moss'', Moss by- og industrimuseum. | |||
---- | |||
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) | |||
[[Kategori: Tidligere bedrifter]] | [[Kategori: Tidligere bedrifter]] |
Sideversjonen fra 25. apr. 2014 kl. 00:30
Moss Verft, også kalt «Værven», 1870-1986. Moss Verft satte sitt preg på byen i svært mange år, og i 1975 var «Værven» den største bedriften i Moss med over 1100 ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp- og motorskip. Historien om skipsverft i Moss startet med båtbyggeri for flere hundre år siden, iallfall før 1575. Eldre båtslipper er funnet langs sjøen mellom Bastøbrygga og Fleischer Brygge. Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy. Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri.
Kjøpmann N. W. Grønn hadde i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan Vogt og Jørgen Herman Vogt, som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. Fra 1914 til 1920 hadde 500 mennesker sitt arbeide på Værven. Men i 1921 kom nedgangen, og i 1927 ble Moss Værft oppløst. Samme år ble Moss Værft & Dokk stiftet og verftet kom igjen på fote.
I 1961 ble Moss Værft & Dokk tilknyttet Kværnerkonsernet ved at Kværner Brug A/S kjøpte samtlige aksjer. I 1961 fusjonerte verftet med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasstankskip. I 1970 ble Værven slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss-Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss ble det bygget mindre gasstankere. I 1975 var Værven byens største bedrift med 1068 ansatte.
I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalietankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet.
I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark, nå skiftet navn til Moss Næringspark Jeløy.
Se også: Wärtsila
Kilder:
- Moss bys historie
- L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss, Moss by- og industrimuseum.
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)