Østfoldbanen - vestre linje: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel [[Kambo]] / [[Sandbukta]] og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.  
Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel [[Kambo]] / [[Sandbukta]] og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.  


Østfoldbanens nye trase under Moss fra [[Sandbukta]] til [[Klevberget]] har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2020.  
Østfoldbanens nye trase under Moss fra [[Sandbukta]] til [[Klevberget]] har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det nå (2014) meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2021.  





Sideversjonen fra 10. nov. 2014 kl. 09:19

Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen.

Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel Kambo / Sandbukta og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.

Østfoldbanens nye trase under Moss fra Sandbukta til Klevberget har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det nå (2014) meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2021.



Artikkelen er skrevet av: Solveig Haug Urdal (SHU)