Wärtsila: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy]] ,ligger i Værftsgata 13. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgata er også tidligere kjent under navnene [[Moss Verft]], Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment. | '''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy]], ligger i Værftsgata 13 i Moss. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgata er også tidligere kjent under navnene [[Moss Verft]], Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment. | ||
Hovedvirksomheten er systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. | Hovedvirksomheten er å produsere systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. | ||
Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip. | Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip. | ||
Sideversjonen fra 1. jun. 2014 kl. 16:25
Wärtsila Moss, tidligere Hamworthy, ligger i Værftsgata 13 i Moss. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgata er også tidligere kjent under navnene Moss Verft, Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment.
Hovedvirksomheten er å produsere systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip.
Kilde:
- Anne Kjøniksen
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)