Norsk Automobilfabrikk: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0718_Autokarosserifabrikken.png|300px|thumb|right| '''Norsk Automobilfabrikk''', | [[Fil:MBL_0718_Autokarosserifabrikken.png|300px|thumb|right| '''Norsk Automobilfabrikk''', østre del av fabrikkbygningen mot Møllebakken i mai 2014. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']] | ||
'''Norsk Automobilfabrikk''', [[Møllebakken]] 4 [[Kambo]] i Moss. Etablert i 1918. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. Men så gikk bedriften konkurs i 1923. Den ble reetablert 1929 av Gustav Henning. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men 13 år senere - i 1936 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. | '''Norsk Automobilfabrikk''', [[Møllebakken]] 4 [[Kambo]] i Moss. Etablert i 1918. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. Men så gikk bedriften konkurs i 1923. Den ble reetablert 1929 av Gustav Henning. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men 13 år senere - i 1936 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. |
Sideversjonen fra 8. jun. 2014 kl. 15:19
Norsk Automobilfabrikk, Møllebakken 4 Kambo i Moss. Etablert i 1918. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. Men så gikk bedriften konkurs i 1923. Den ble reetablert 1929 av Gustav Henning. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men 13 år senere - i 1936 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler.
Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som verksted for tyske Junker-fly. Kamuflasjemaling fra krigen er fortsatt synlig på nordveggen. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler. Virksomheten opphørte i 1963-64.
Nå er fabrikken bygget om til 200 boder i forskjellige størrelser til utleie for private og bedrifter. Den røde murstensbygningen på over 4000 kvadratmeter, med stålkonstruksjon og buede vinduer, regnes som et viktig kulturminne. Det er Norges eneste bevarte anlegg som ble bygget for bilproduksjon.
Kilde:
- Kambo - Norges Detroit av Ivar Erlend Stav
- Torill Wyller, Østfoldmuseet 2010
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)