Østfoldbanen - vestre linje: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
Nytt bilde |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Søndre Jernbane overgang IMG 4857.jpg|miniatyr|'''Østfoldbanen''' - Jernbanesporene fra søndre overgang mot Moss stasjon. ''(2017) Foto Jan Kronberg.'']] | |||
Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen. | Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen. | ||
Sideversjonen fra 17. sep. 2020 kl. 08:28
Jernbaneregion Øst, trasé Kambo – Moss. Anlagt 1876-78 og innviet 2. januar 1879, som Smaalensbanen. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen.
Østfoldbanen fikk ny trasé i 1995 med tunnel Kambo / Sandbukta og flytting av Kambo stasjon mot sør. Gamle Kambo stasjon ble da revet.
Østfoldbanens nye trase under Moss fra Sandbukta til Klevberget har i mange år vært diskutert og planlagt, uansett trasevalg er det nå (2014) meningen at strekningen skal stå ferdig innen 2021.
Artikkelen er skrevet av: Solveig Haug Urdal (SHU)