Riksvei 1: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Riksvei 1''' mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] inn i Moss fra Høyda i sør gjennom [[Klostergata]] og [[Kongens gate]], [[Verket]], [[Gamleveien]] og gjennom skogen ned [[Kilsbakken]] til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 [[Osloveien]] til «[[Tigerplassen]]», deretter nordover gjennom tunet på [[Kambo gård]], krysset jernbanelinjen ved bommene ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen og videre over Hølen og Såner mot Oslo.
'''Riksvei 1''' var den 140 km lange hovedveien fra Oslo, gjennom Moss og til Svinesund. Helt til veien ble utbedret og omdøpt til E 6 12. juni i 1965. Riksveier var et nytt begrep i Norge fra 1928. Rundt 1950 hadde mesteparten av veien fortsatt grusdekke.
Moss har gjennom årene hatt tre ulike traséer for Riksvei 1. Den opprinnelige gikk fra fylkesgrensen mot Akershus, gjennom Kambo gård, Tigerplassen, gjennom Verket og over Storebro, gjennom Moss sentrum og opp Kongens gate og Ryggeveien og videre på veien som nå heter fylkesvei 118.  
Den neste varianten fra 1957 gikk utenom sentrum, fra Tigerplassen til Krapfoss, opp Øreveien opp til Ryggeveien/Fylkesvei 118. Derfor måtte Krapfossbrua forsterkes i 1957 for å tåle tyngre trafikk.
Et stykke nord kommer vi til grensen mellom Moss og Vestby og fylkesgrense Østfold - Akershus. RV1 gikk her inntil 1963.
Da åpnet nye Riksvei 1 fra Smørbekk til Mosseporten og tunnelen Mosseporten åpnet.To nye felt kom til i 2004.
I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet Europavei 6, ([[E 6]]) med ny motorvei utenfor byen fra Mosseporten til Halmstad.  


I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sørover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte [[Krapfossveien]] sørøstover til [[Vålerveien]], deretter over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sørover i Rygge.  I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med ny motorvei utenfor byen fra Mosseporten til Halmstad.


Se http://www.youtube.com/watch?v=qbboXa9KZ1U#t=01
'''Kilde:'''


Kilde: Tore H. Wiik og Per Johansen: "Riksvei 1 - tapt og funnet" Flisby'n forlag Sa (2014)
Tore H. Wiik og Per Johansen: "Riksvei 1 - tapt og funnet" Flisby'n forlag  


----
[Se http://www.youtube.com/watch?v=qbboXa9KZ1U#t=01
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) og Jørgen Ludvigsen (''J.L''.)


[[Kategori: Samferdsel]]
 
 
 
[[EV]] og [[JL]]
 
[Kategori: Samferdsel]

Sideversjonen fra 23. mar. 2020 kl. 16:10

Riksvei 1 var den 140 km lange hovedveien fra Oslo, gjennom Moss og til Svinesund. Helt til veien ble utbedret og omdøpt til E 6 12. juni i 1965. Riksveier var et nytt begrep i Norge fra 1928. Rundt 1950 hadde mesteparten av veien fortsatt grusdekke.

Moss har gjennom årene hatt tre ulike traséer for Riksvei 1. Den opprinnelige gikk fra fylkesgrensen mot Akershus, gjennom Kambo gård, Tigerplassen, gjennom Verket og over Storebro, gjennom Moss sentrum og opp Kongens gate og Ryggeveien og videre på veien som nå heter fylkesvei 118. Den neste varianten fra 1957 gikk utenom sentrum, fra Tigerplassen til Krapfoss, opp Øreveien opp til Ryggeveien/Fylkesvei 118. Derfor måtte Krapfossbrua forsterkes i 1957 for å tåle tyngre trafikk. Et stykke nord kommer vi til grensen mellom Moss og Vestby og fylkesgrense Østfold - Akershus. RV1 gikk her inntil 1963. Da åpnet nye Riksvei 1 fra Smørbekk til Mosseporten og tunnelen Mosseporten åpnet.To nye felt kom til i 2004. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet Europavei 6, (E 6) med ny motorvei utenfor byen fra Mosseporten til Halmstad.


Kilde:

  • Tore H. Wiik og Per Johansen: "Riksvei 1 - tapt og funnet" Flisby'n forlag

[Se http://www.youtube.com/watch?v=qbboXa9KZ1U#t=01



EV og JL

[Kategori: Samferdsel]