Busser: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
'''Bussene''' i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger  føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur.  
'''Bussene''' i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger  føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur.  


Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1923 ble det regulære bussruter. Så dukket det opp flere selskap. Lunds Bussruter i Råde, Jens Røtnes Bilruter i Saltnes, Sørlies Bilruter i Larkollen, Kr. Nilsen & Sønn i Moss, Onsakers Bilcentral i Moss og Son, og O. Storm Arnesen som kjørte mellom Nes og Moss. I 1954 ble disse seks rutebilselskapene slått sammen til Moss og Omegn Bilruter.  
Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1925 ble det regulære bussruter i Moss og omegn. Så dukket det opp flere selskap. Lunds Bussruter i Råde, Jens Røtnes Bilruter i Saltnes, Sørlies Bilruter i Larkollen, Kr. Nilsen & Sønn i Moss, Onsakers Bilcentral i Moss og Son, og O. Storm Arnesen som kjørte mellom Nes og Moss. I 1954 ble disse seks rutebilselskapene slått sammen til Moss og Omegn Bilruter.  


Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss.
Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss, ikke uten kritikk. For når noen ruter fikk hyppige avganger, fikk andre færre.





Sideversjonen fra 19. aug. 2016 kl. 18:46

Refsnesbussen, linje 417 i Storgata på vei til Jeløy. Fotograf: Bjørn Wisth, 2014.

Bussene i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur.

Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1925 ble det regulære bussruter i Moss og omegn. Så dukket det opp flere selskap. Lunds Bussruter i Råde, Jens Røtnes Bilruter i Saltnes, Sørlies Bilruter i Larkollen, Kr. Nilsen & Sønn i Moss, Onsakers Bilcentral i Moss og Son, og O. Storm Arnesen som kjørte mellom Nes og Moss. I 1954 ble disse seks rutebilselskapene slått sammen til Moss og Omegn Bilruter.

Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss, ikke uten kritikk. For når noen ruter fikk hyppige avganger, fikk andre færre.


Kilder:

  • Østfold kollektivtrafikk
  • Tore H. Wiik: Rutebilhistorie

Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)