Rutebåter i Vansjø: Forskjell mellom sideversjoner
Ny side: '''Rutebåter i Vansjø''' Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i Vansjø. Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, deet samme va... |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Rutebåter i Vansjø''' | '''Rutebåter i Vansjø''' | ||
Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i Vansjø. Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, | Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i Vansjø. Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, det samme var veiene til gårdene. Det var mye enklere å ta seg frem med båt. Men rutebåten gikk med underskudd og ble nedlagt ganske snart. Neste forsøk var dampbåten "Turom", som i 1892 ble satt i rute mellom Roos og Moss, med en rekke anløpssteder i mellom. Den ble heller ingen økonomisk suksess. Et tredje forsøk ble gjort i 1904 med hjulbåten "Vansjø". Folk flest kalte den for "Vansjøpædda". Båten bråket og ristet og ble erstattet av "Trafik". Senere fulgte "Ellen" og "Falken". | ||
Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948 satset Kåre Stanger på turistbåten "Gorm". Den fraktet turister og badegjester ut til Vansjøs populære rasteplasser, og kunne også leies av lukkede selskaper. | Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948 satset Kåre Stanger på turistbåten "Gorm". Den fraktet turister og badegjester ut til Vansjøs populære rasteplasser, og kunne også leies av lukkede selskaper. |
Sideversjonen fra 24. aug. 2016 kl. 15:01
Rutebåter i Vansjø Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i Vansjø. Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, det samme var veiene til gårdene. Det var mye enklere å ta seg frem med båt. Men rutebåten gikk med underskudd og ble nedlagt ganske snart. Neste forsøk var dampbåten "Turom", som i 1892 ble satt i rute mellom Roos og Moss, med en rekke anløpssteder i mellom. Den ble heller ingen økonomisk suksess. Et tredje forsøk ble gjort i 1904 med hjulbåten "Vansjø". Folk flest kalte den for "Vansjøpædda". Båten bråket og ristet og ble erstattet av "Trafik". Senere fulgte "Ellen" og "Falken".
Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948 satset Kåre Stanger på turistbåten "Gorm". Den fraktet turister og badegjester ut til Vansjøs populære rasteplasser, og kunne også leies av lukkede selskaper. Turene med Gorm ble slutt i 1966.
Kilde:
- Lokalhistorien om Krapfoss
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)