Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss: Forskjell mellom sideversjoner
Ny side: '''Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss''' Bane Nor bygger ny jernbanestasjon og 10,3 km nytt dobbeltspor gjennom Moss, fra Sandbukta i nord til Såstad i sør. Dobbeltsporet gjennom Mos… |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. Da var planen at dobbeltsporet skulle være ferdig i 2024. Men nærmere kunnskap om grunnforholdene gjør at tidsskjemaet og prisskjemaet for lengst har sprukket. | De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. Da var planen at dobbeltsporet skulle være ferdig i 2024. Men nærmere kunnskap om grunnforholdene gjør at tidsskjemaet og prisskjemaet for lengst har sprukket. | ||
Vinteren 2021 ble det oppdaget at grunnen inneholdt mye mer kvikkleire enn antatt. Hele området hvor det planlagte dobbeltsporet skal komme ut av tunnel er fullt av kvikkleire. Da ble det byggestans i sentrum, mens arbeidene i nord og sør fortsatte som planlagt. | Arbeidene begynte i 2019 med å rive 121 hus i [[Nyquistbyen]], de aller fleste boliger. Vinteren 2021 ble det oppdaget at grunnen inneholdt mye mer kvikkleire enn antatt. Hele området hvor det planlagte dobbeltsporet skal komme ut av tunnel er fullt av kvikkleire. Da ble det byggestans i sentrum, mens arbeidene i nord og sør fortsatte som planlagt. | ||
Etter planen i 2016 skulle det nye dobbeltsporet gjennom Moss koste ca. 6,5 milliarder kroner. I 2020 er prisen økt til 13,3 milliarder kroner. Den midlertidige stansen vinteren 2021 for å omprosjektere dobbeltsporet er også vurdert til å få omfattende meromkostninger. Likevel vurderer Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsatt den valgte traseen som gjennomførbar. | Etter planen i 2016 skulle det nye dobbeltsporet gjennom Moss koste ca. 6,5 milliarder kroner. I 2020 er prisen økt til 13,3 milliarder kroner. Den midlertidige stansen vinteren 2021 for å omprosjektere dobbeltsporet er også vurdert til å få omfattende meromkostninger. Likevel vurderer Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsatt den valgte traseen som gjennomførbar. |
Sideversjonen fra 27. feb. 2021 kl. 10:28
Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss
Bane Nor bygger ny jernbanestasjon og 10,3 km nytt dobbeltspor gjennom Moss, fra Sandbukta i nord til Såstad i sør. Dobbeltsporet gjennom Moss fra Sandbukta til Såner omfatter fra nord: Dagtrase 0,6 km., Mossetunnelen 2,3 km, kulvert fra Kransen 0,4 km, ny stasjon i 0,8 km i dagen, tunnel gjennom Klevberget og Feste frem til østsiden av Carlberg på 2,3 km. Noen hundre meter kulvert og derfra 4 km. i dagen frem til Såstad. De forberedende byggearbeidene ble påbegynt i 2017, med byggestart 2019. Da var planen at dobbeltsporet skulle være ferdig i 2024. Men nærmere kunnskap om grunnforholdene gjør at tidsskjemaet og prisskjemaet for lengst har sprukket.
Arbeidene begynte i 2019 med å rive 121 hus i Nyquistbyen, de aller fleste boliger. Vinteren 2021 ble det oppdaget at grunnen inneholdt mye mer kvikkleire enn antatt. Hele området hvor det planlagte dobbeltsporet skal komme ut av tunnel er fullt av kvikkleire. Da ble det byggestans i sentrum, mens arbeidene i nord og sør fortsatte som planlagt.
Etter planen i 2016 skulle det nye dobbeltsporet gjennom Moss koste ca. 6,5 milliarder kroner. I 2020 er prisen økt til 13,3 milliarder kroner. Den midlertidige stansen vinteren 2021 for å omprosjektere dobbeltsporet er også vurdert til å få omfattende meromkostninger. Likevel vurderer Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsatt den valgte traseen som gjennomførbar.
Planen er å bygge en 180 meter lang støttemur i skråningen ned mot nedre delen av Fjordveien for å sikre mot ras. Da må også 50.000 kubikkmeter med stein fylles opp for å stabilisere området. Det betyr at Fjordveien må stenges for trafikk i tre år. Hvert døgn passerer gjennomsnittlig 10.000 biler gjennom Fjordveien. Opprinnelig skulle dobbeltsporet gjennom Moss vært ferdig i 1994 samtidig med dobbeltsporet frem til Såstad, men dette ble utsatt på ubestemt tid. Da hadde Moss kommune allerede sikret seg over hundre hus i Nyquistbyen som måtte rives for å få plass til dobbeltsporet og den nye stasjonen. Husene ble i mellomtiden brukt som sosialboliger. Det nye dobbeltsporet vil øke kapasiteten vesentlig, men betyr lite for å spare tid, sier Jarle Midjås Rasmussen, prosjektsjef i Bane NOR.
Motstanderne av å legge dobbeltsporet gjennom Moss anla rettssak mot vedtaket som de mener ble gjort på feil grunnlag. De tapte på alle punkter, men har anket saken til lagmannsretten.
Kilder:
- Moss Avis,
- Prosjektsjef Jarle Midjås Rasmussen
- Aftenposten