E 6 gjennom Moss: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Europavei 6 (E6)''' er en europavei som går mellom Kirkenes i Norge og Trelleborg i Sverige. I 2003 var E 6 klar fra fylkesgrensen Akershus til Patterød. Patterød – Halmstad i Rygge 2004, og Halmstad – Åsgård i Råde var ferdig i 2005.
'''Europavei 6 (E6)''' går mellom Kirkenes i Norge og Trelleborg i Sverige. I 2003 var E6 klar fra fylkesgrensen Akershus til Patterød. Patterød – Halmstad i Rygge 2004, og Halmstad – Åsgård i Råde var ferdig i 2005.
Veien ble bygget ut i flere etapper i perioden 2001–2008 og er en av landets viktigste vegforbindelser til og fra utlandet. Prosjektet ble finansiert av bompenger (75 %) og statlige midler (25 %). Bompengeinnkrevingen var slutt våren 2021.
Veien ble bygget ut i flere etapper i perioden 2001–2008 og er en av landets viktigste vegforbindelser til og fra utlandet. Prosjektet ble finansiert av bompenger (75 %) og statlige midler (25 %). Bompengeinnkrevingen var slutt våren 2021.


Utbyggingen av E6 gjennom Østfold besto av å utvide veien til 4-felts motorvei med midtdeler. Veien var tidligere veldig ulykkesbelastet, den be tidligee kalt "dødsveien". Dessuten var kapasiteten for lav til å klare trafikkmengden. Derfor var strekningen tidvis preget av store kødannelser og forsinkelser.
Utbyggingen av E6 gjennom Østfold besto av å utvide veien til 4-felts motorvei med midtdeler. Veien var tidligere veldig ulykkesbelastet, den be tidligee kalt "dødsveien". Dessuten var kapasiteten for lav til å klare trafikkmengden. Derfor var strekningen tidvis preget av store kødannelser og forsinkelser.


Selv om trafikkmengden er økt voldsomt, er det blitt færre ulykker. Spart tid i skiltet hastighet er 25 prosent. I tillegg er det betydelig mindre kø og mer forutsigbar reisetid.
I 2025 ble det satt trafikkrekord på E6 gjennom Moss, med over 60.000 biler i døgnet. Selv om trafikkmengden er økt voldsomt, er det blitt færre ulykker. Spart tid i skiltet hastighet er 25 prosent. I tillegg er det betydelig mindre kø og mer forutsigbar reisetid.
Antall ulykker er redusert med 40 prosent, og ulykker med dødsfall og stort skadeomfang forekommer sjelden.
Antall ulykker er redusert med 40 prosent, og ulykker med dødsfall og stort skadeomfang forekommer sjelden.
De negative sidene er knyttet til inngrep i dyrket mark, barrierer for viltet og økt forurensing fra biler.
De negative sidene er knyttet til inngrep i dyrket mark, barrierer for viltet og økt forurensing fra biler.

Sideversjonen fra 5. jun. 2025 kl. 07:14

Europavei 6 (E6) går mellom Kirkenes i Norge og Trelleborg i Sverige. I 2003 var E6 klar fra fylkesgrensen Akershus til Patterød. Patterød – Halmstad i Rygge 2004, og Halmstad – Åsgård i Råde var ferdig i 2005. Veien ble bygget ut i flere etapper i perioden 2001–2008 og er en av landets viktigste vegforbindelser til og fra utlandet. Prosjektet ble finansiert av bompenger (75 %) og statlige midler (25 %). Bompengeinnkrevingen var slutt våren 2021.

Utbyggingen av E6 gjennom Østfold besto av å utvide veien til 4-felts motorvei med midtdeler. Veien var tidligere veldig ulykkesbelastet, den be tidligee kalt "dødsveien". Dessuten var kapasiteten for lav til å klare trafikkmengden. Derfor var strekningen tidvis preget av store kødannelser og forsinkelser.

I 2025 ble det satt trafikkrekord på E6 gjennom Moss, med over 60.000 biler i døgnet. Selv om trafikkmengden er økt voldsomt, er det blitt færre ulykker. Spart tid i skiltet hastighet er 25 prosent. I tillegg er det betydelig mindre kø og mer forutsigbar reisetid. Antall ulykker er redusert med 40 prosent, og ulykker med dødsfall og stort skadeomfang forekommer sjelden. De negative sidene er knyttet til inngrep i dyrket mark, barrierer for viltet og økt forurensing fra biler.

Langs E6 gjennom Moss og Råde er det funnet 6000 år gamle fangstplasser, de eldste ved Baugsåsen, Grystad og Krogstad.

Kilder:

  • Statens Vegvesen
  • Moss Avis
  • Erik Sanderssen: Ryggelandskapet fra fjord til fjell

...

EV