Norsk Automobilfabrikk: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske bedrifter i Södertälje og Malmö. Leverte både person- og lastebiler. Den Norske Automobilfabrikk - for Chryslerkonsernet ble etablert i 1928. Der ble det satt sammen Plymouthbiler og Fargo lastebiler. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunn fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Var reparasjonsbedrift for tyske junkerfly under 2. verdenskrig
'''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men fem år senere - i 1928 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene, selv om det ikke ble noe fart i virksomheten de første årene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64.


EV
EV
'''Kilde:''' "Kambo- Norges Detroit av Ivar ERlend Stav og Torill Wyller.
[[Kategori: Bedrifter]]

Sideversjonen fra 17. mar. 2012 kl. 15:03

Norsk Automobilfabrikk, Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men fem år senere - i 1928 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene, selv om det ikke ble noe fart i virksomheten de første årene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64.

EV

Kilde: "Kambo- Norges Detroit av Ivar ERlend Stav og Torill Wyller.