Norsk Automobilfabrikk: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske | '''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men fem år senere - i 1928 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene, selv om det ikke ble noe fart i virksomheten de første årene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64. | ||
EV | EV | ||
'''Kilde:''' "Kambo- Norges Detroit av Ivar ERlend Stav og Torill Wyller. | |||
[[Kategori: Bedrifter]] |
Sideversjonen fra 17. mar. 2012 kl. 15:03
Norsk Automobilfabrikk, Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men fem år senere - i 1928 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene, selv om det ikke ble noe fart i virksomheten de første årene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64.
EV
Kilde: "Kambo- Norges Detroit av Ivar ERlend Stav og Torill Wyller.