Norsk Automobilfabrikk: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
EV
EV


'''Kilde:''' "Kambo- Norges Detroit av Ivar ERlend Stav og Torill Wyller.
'''Kilde:''' "Kambo - Norges Detroit" av Ivar Erlend Stav og Torill Wyller.


[[Kategori: Bedrifter]]
[[Kategori: Bedrifter]]

Sideversjonen fra 17. mar. 2012 kl. 15:04

Norsk Automobilfabrikk, Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men fem år senere - i 1928 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene, selv om det ikke ble noe fart i virksomheten de første årene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften ble sterkt utvidet i 1936 og kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64.

EV

Kilde: "Kambo - Norges Detroit" av Ivar Erlend Stav og Torill Wyller.