Norsk Automobilfabrikk: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men | '''Norsk Automobilfabrikk''', Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men 13 år senere - i 1936 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64. | ||
EV | EV |
Sideversjonen fra 17. mar. 2012 kl. 16:21
Norsk Automobilfabrikk, Møllebakken 4 Kambo. Etablert i 1918, gikk konkurs i 1923. Bedriften ble startet i samarbeid med svenske Scania-Vabis. Her ble det produsert 77 lastebiler i løpet av tre år. De siste to årene ble det produsert karosserier og enkelte deler. Men 13 år senere - i 1936 - ble Den Norske Automobilfabrikk etablert, i de samme lokalene. Der ble det ikke produset biler, men karosserier til Plymouthbiler og Fargo lastebiler ble satt sammen. Bedriften kunne fremstille gjennomsnitlig ett karosseri om dagen. Det var stort sett lasteplan og førerhus som ble laget på fabrikken. Den totale produksjonen ble anslått til i underkant av 2200 biler. Fabrikken ble rekvirert av tyskerne under 2. verdenskrig og ble brukt som reparasjonsbedrift for tyske junkerfly. Etter krigen ble fabrikken brukt til å klargjøre importerte biler, og virksomheten opphørte i 1963-64.
EV
Kilde: "Kambo - Norges Detroit" av Ivar Erlend Stav og Torill Wyller.