Moss Verft: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Moss Verft''', 1870 - 1986.
'''Moss Verft''', også kalt "Værven", 1870 - 1986.
Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100
Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100
ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre pår siden, iallfall før 1575. Kjøpmann N.W. Grønn i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan og Jørgen Herman Vogt, som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. På begynnelsen av 1970-tallet ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss blre det bygget mindre gasdstankere.
ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre pår siden, iallfall før 1575. Kjøpmann N.W. Grønn i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan og Jørgen Herman Vogt, som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. På begynnelsen av 1970-tallet ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss blre det bygget mindre gasdstankere.

Sideversjonen fra 6. mai 2012 kl. 08:00

Moss Verft, også kalt "Værven", 1870 - 1986. Moss Verft har satt sitt preg på byen, og i 1975 var "Værven" den største bedriften i Moss med over 1.100 ansatte. I over 100 år bygget verftet seil-, damp-, og motorskip. Historien om Moss Verft startet med båtbyggeri for flere hundre pår siden, iallfall før 1575. Kjøpmann N.W. Grønn i 1860-årene anlagt et skipsverft. Men bare noen få år senere, i 1870, ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Johan og Jørgen Herman Vogt, som bygde seilskuter frem til 1898. Da fikk verftet nye eiere. Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år. De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft. I 1961 fusjonerte Moss Verft med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasskip. På begynnelsen av 1970-tallet ble Moss Verft slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft. Utviklingsavdelingen lå i Moss, mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger. I Moss blre det bygget mindre gasdstankere. I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie- tankere som etter hvert ble verdenskjent. Høsten 1986 ble verftet lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet i den nyopprettede eiendomsavdelingen i Kværnerkonsernet. I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark.

Kilder: Moss bys historie, L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss.

EV