Wärtsila: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''Wärtsila Moss''', tidligere Hamworthy Moss AS, Værftsgaten 13. Overtagelwen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgaten er også tidligere kjent under navnene Moss Verft & Dokk, … |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy | '''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy]], Værftsgaten 13. Overtagelwen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgaten er også tidligere kjent under navnene Moss Verft & Dokk, Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment. Hovedvirksomheten er systemer som sikrer tankskip mot brann og ekspslosjon i skipåets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. | ||
Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip. | Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip. | ||
''EV'' | ''EV'' | ||
'''Kilde:''' Anne Kjøniksen. | '''Kilde:''' Anne Kjøniksen. |
Sideversjonen fra 9. aug. 2012 kl. 18:54
Wärtsila Moss, tidligere Hamworthy, Værftsgaten 13. Overtagelwen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værtfsgaten er også tidligere kjent under navnene Moss Verft & Dokk, Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment. Hovedvirksomheten er systemer som sikrer tankskip mot brann og ekspslosjon i skipåets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip.
EV Kilde: Anne Kjøniksen.