Værlebrygga: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0275_Moss_havn.png|200px|thumb|right|'''Værlebrygga''' og Moss havn en sommerdag i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
'''Værlebrygga''' er en viktig del av  [[Moss havn]] og ligger ved Kanalens østside . Den første bryggen i Værla ble anlagt allerede i 1716, men det er ofte værhardt , og brygga ble ødelagt flere ganger . Etter storstormen med springflo i desember 1914 begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge . I 1923 sto den nye bryggen ferdig , med ny molo langs Strandgaten , blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra Mossesundet til Værla. Bryggen var 250 meter lang, og sjødybden 8 meter. Den nåværende bryggen ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen  brukes kun av Bastøfergene. Se også [[Moss havn]].
'''Værlebrygga''' er en viktig del av  [[Moss havn]] og ligger ved Kanalens østside . Den første bryggen i Værla ble anlagt allerede i 1716, men det er ofte værhardt , og brygga ble ødelagt flere ganger . Etter storstormen med springflo i desember 1914 begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge . I 1923 sto den nye bryggen ferdig , med ny molo langs Strandgaten , blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra Mossesundet til Værla. Bryggen var 250 meter lang, og sjødybden 8 meter. Den nåværende bryggen ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen  brukes kun av Bastøfergene. Se også [[Moss havn]].



Sideversjonen fra 16. jan. 2014 kl. 20:44

Værlebrygga og Moss havn en sommerdag i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Værlebrygga er en viktig del av Moss havn og ligger ved Kanalens østside . Den første bryggen i Værla ble anlagt allerede i 1716, men det er ofte værhardt , og brygga ble ødelagt flere ganger . Etter storstormen med springflo i desember 1914 begynte stadsingeniør Stabell og hans medarbeidere å planlegge ny brygge . I 1923 sto den nye bryggen ferdig , med ny molo langs Strandgaten , blant annet for å begrense uværsherjinger. Da ble også havneutbyggingen flyttet fra Mossesundet til Værla. Bryggen var 250 meter lang, og sjødybden 8 meter. Den nåværende bryggen ble utvidet og forlenget i 1968. Vestsiden mot kanalen brukes kun av Bastøfergene. Se også Moss havn.

EV og J.L.