Moss Verft: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[[Fil: MBL_0393_MVD_kart.jpg|200px|thumb|right| Oversiktskart over '''Moss Værft & Dokk''' utgitt i bedriftens håndbok på slutten av 1960-tallet. ''Tegning / Privat utlån fra Kai R. Olsen'']] | [[Fil: MBL_0393_MVD_kart.jpg|200px|thumb|right| Oversiktskart over '''Moss Værft & Dokk''' utgitt i bedriftens håndbok på slutten av 1960-tallet. ''Tegning / Privat utlån fra Kai R. Olsen'']] | ||
'''Moss Verft''' , også kalt " Værven " , 1870 - 1986 . Moss Verft satte sitt preg på byen i svært mange år , og i 1975 var " Værven " den største bedriften i Moss med over 1100 ansatte . I over 100 år bygget verftet seil - , damp - og motorskip . Historien om skipsverft i Moss startet med båtbyggeri for flere hundre år siden , iallfall før 1575 . Eldre båtslipper er funnet langs sjøen mellom Bastøbrygga og Fleischer Brygge . Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy . Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri . | |||
Kjøpmann N . W . Grønn hadde i 1860 - årene anlagt et skipsverft . Men bare noen få år senere , i 1870 , ble verftet overtatt av tvillingbrødrene [[Vogt, Johan]] og [[Vogt, Jørgen Herman,skipsreder]] , som bygde seilskuter frem til 1898 . Da fikk verftet nye eiere . Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år . De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft . Fra 1914 til 1920 hadde 500 mennesker sitt arbeide på Værven . Men i 1921 kom nedgangen , og i 1927 ble Moss Værft oppløst . Samme år ble Moss Værft & Dokk stiftet og verftet kom igjen på fote . | |||
I 1961 ble Moss Værft & Dokk tilknyttet Kværnerkonsernet ved at Kværner Brug A / S kjøpte samtlige aksjer . I 1961 fusjonerte verftet med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasstankskip . I 1970 ble Værven slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft . Utviklingsavdelingen lå i Moss , mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger . I Moss ble det bygget mindre gasstankere . I 1975 var Værven byens største bedrift med 1068 ansatte . | |||
I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie- | |||
tankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969. Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet. | I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie - tankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969 . Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet . | ||
I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark, nå skiftet navn til [[Moss Næringspark Jeløy]]. | I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark , nå skiftet navn til [[Moss Næringspark Jeløy]] . | ||
(Se også [[Wärtsila]].) | (Se også [[Wärtsila]].) | ||
'''Kilder:''' Moss bys historie, L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss, Moss by- og industrimuseum. | '''Kilder:''' Moss bys historie , L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss , Moss by - og industrimuseum . | ||
''EV'' | ''EV'' | ||
[[Kategori: bedrifter]] | [[Kategori: bedrifter]] |
Sideversjonen fra 14. feb. 2014 kl. 09:17
Moss Verft , også kalt " Værven " , 1870 - 1986 . Moss Verft satte sitt preg på byen i svært mange år , og i 1975 var " Værven " den største bedriften i Moss med over 1100 ansatte . I over 100 år bygget verftet seil - , damp - og motorskip . Historien om skipsverft i Moss startet med båtbyggeri for flere hundre år siden , iallfall før 1575 . Eldre båtslipper er funnet langs sjøen mellom Bastøbrygga og Fleischer Brygge . Det har vært bygget båter og større fartøyer både på bysiden og på Jeløy . Den gode havnen og rikelig og lett tilgang på trematerialer og arbeidshjelp skapte grunnlag og utviklingsmuligheter for skipsbyggeri .
Kjøpmann N . W . Grønn hadde i 1860 - årene anlagt et skipsverft . Men bare noen få år senere , i 1870 , ble verftet overtatt av tvillingbrødrene Vogt, Johan og Vogt, Jørgen Herman,skipsreder , som bygde seilskuter frem til 1898 . Da fikk verftet nye eiere . Erichsenverven nord for Vogteværven gikk konkurs etter noen få år . De to ble slått sammen i 1897 og ble omdøpt til Moss Værft . Fra 1914 til 1920 hadde 500 mennesker sitt arbeide på Værven . Men i 1921 kom nedgangen , og i 1927 ble Moss Værft oppløst . Samme år ble Moss Værft & Dokk stiftet og verftet kom igjen på fote .
I 1961 ble Moss Værft & Dokk tilknyttet Kværnerkonsernet ved at Kværner Brug A / S kjøpte samtlige aksjer . I 1961 fusjonerte verftet med Kværner Brug AS og spesialiserte seg å å bygge gasstankskip . I 1970 ble Værven slått sammen med Rosenberg Verft i Stavanger og fikk navnet Moss - Rosenberg Verft . Utviklingsavdelingen lå i Moss , mens de store gasstankskipene etter hvert ble bygget i Stavanger . I Moss ble det bygget mindre gasstankere . I 1975 var Værven byens største bedrift med 1068 ansatte .
I perioden 1945 til 1986 ble det levert 84 skip fra verftet og over 50 av disse var gass- og kjemikalie - tankere som etter hvert ble verdenskjent. Verftet overtok firmaet Hartvig Andresen i 1969 . Høsten 1986 ble Moss Verft lagt ned og eiendommen ble fristilt til annen type næringsvirksomhet . I desember 1999 ble hele eiendommen solgt til Merkantilbygg AS som idag driver Jeløy Strandpark , nå skiftet navn til Moss Næringspark Jeløy . (Se også Wärtsila.)
Kilder: Moss bys historie , L.J. Vogt: Skibsbygging i Moss , Moss by - og industrimuseum .
EV