Wärtsila: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
'''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy]], ligger i Værftsgata 13 i Moss. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i [[Værtfsgata]] er også tidligere kjent under navnene [[Moss Verft]], Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment.  
'''Wärtsila Moss''', tidligere [[Hamworthy]], ligger i Værftsgata 13 i Moss. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i [[Værftsgata]] er også tidligere kjent under navnene [[Moss Verft]], Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment.  


Hovedvirksomheten er å produsere systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service.
Hovedvirksomheten er å produsere systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service.

Siste sideversjon per 7. jun. 2014 kl. 00:12

Wärtsila Moss, tidligere Hamworthy, ligger i Værftsgata 13 i Moss. Overtagelsen skjedde i juni 2012. Bedriften i Værftsgata er også tidligere kjent under navnene Moss Verft, Moss Rosenborg Verft, Kværner Eureka, Kværner Ships Equipment.

Hovedvirksomheten er å produsere systemer som sikrer tankskip mot brann og eksplosjon i skipets tanker for last. Slike systemer ble utviklet ved skipsbyggingsvirksomhetene i Moss og Fredrikstad tidlig i 1960-årene, og var blant de første i verden på dette området. Nå er de største kundene skipsverft i Kina og Sør-Korea. Men det er også et viktig ettermarked i rederiene for reservedeler og service. Fra 2008 har bedriften satset tungt på systemer for å rense eksosgass fra skip.


Kilde:

  • Anne Kjøniksen



Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)