Rutebåter i Vansjø: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Rutebåter i Vansjø''' | '''Rutebåter i Vansjø''' | ||
Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948 satset Kåre Stanger på turistbåten | Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i [[Vansjø]]. | ||
Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, det samme var veiene til gårdene. Det var mye enklere å ta seg frem med båt. Men rutebåten gikk med underskudd og ble nedlagt ganske snart. Neste forsøk var dampbåten ''Turom'', som i 1892 ble satt i rute mellom Roos og Moss, med en rekke anløpssteder i mellom. Den ble heller ingen økonomisk suksess. Et tredje forsøk ble gjort i 1904 med hjulbåten ''Vansjø''. Folk flest kalte den for "Vansjøpædda". Båten bråket og ristet og ble erstattet av ''Trafik''. Senere fulgte ''Ellen'' og ''Falken''. | |||
Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948, satset Kåre Stanger på turistbåten ''Gorm''. Den fraktet turister og badegjester ut til Vansjøs populære rasteplasser, og kunne også leies av lukkede selskaper. | |||
Turene med Gorm ble slutt i 1966. | Turene med Gorm ble slutt i 1966. | ||
'''Kilde:''' | '''Kilde:''' | ||
* ''Lokalhistorien om Krapfoss'' | * ''Lokalhistorien om Krapfoss'' | ||
---------- | ---------- | ||
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV) | Skrevet av Elisabeth Vogt (EV) |
Siste sideversjon per 30. aug. 2016 kl. 22:58
Rutebåter i Vansjø
Gjennom årene har det vært forsøkt med en rekke rutegående båter i Vansjø.
Den første kom i 1881. Veien mellom Moss og Våler var elendig, det samme var veiene til gårdene. Det var mye enklere å ta seg frem med båt. Men rutebåten gikk med underskudd og ble nedlagt ganske snart. Neste forsøk var dampbåten Turom, som i 1892 ble satt i rute mellom Roos og Moss, med en rekke anløpssteder i mellom. Den ble heller ingen økonomisk suksess. Et tredje forsøk ble gjort i 1904 med hjulbåten Vansjø. Folk flest kalte den for "Vansjøpædda". Båten bråket og ristet og ble erstattet av Trafik. Senere fulgte Ellen og Falken.
Men i 1914 var det slutt på rutebåtene i Vansjø. Da var veiene på land blitt bedre. Senere, i 1948, satset Kåre Stanger på turistbåten Gorm. Den fraktet turister og badegjester ut til Vansjøs populære rasteplasser, og kunne også leies av lukkede selskaper. Turene med Gorm ble slutt i 1966.
Kilde:
- Lokalhistorien om Krapfoss
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)