Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompani: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompagni''' ble etablert i 1916, med kontor i Oslo og verft i Moss. Formålet var å bygge båter i betong, da det var mangel på stål i Europa under... |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft. | Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft. | ||
I 1927 vedtok [[Moss Motorbåtforening]] å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet [[Betongen]]. | I 1927 vedtok [[Moss Motorbåtforening]] å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet [[Betongen]]. | ||
'''Kilde:''' | '''Kilde:''' |
Siste sideversjon per 20. mar. 2017 kl. 19:08
Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompagni ble etablert i 1916, med kontor i Oslo og verft i Moss. Formålet var å bygge båter i betong, da det var mangel på stål i Europa under den første verdenskrigen. I tillegg til å bygge slepebåter, lektere og fyrskip til innaskjærs bruk, bygget han fire betongskip. Men norske myndigheter ville ikke godkjenne disse, og de gikk rett i opplag i Son. Senere ble de solgt. Alle fire grunnstøtte i løpet av få år.
Produksjonen av betongskipene tok slutt i 1919, men det ble fortsatt reparert båter på Fougners verft. I 1927 vedtok Moss Motorbåtforening å kjøpe eiendommen hvor betongverftet lå, og laget marina der. Fra dette verftet kom navnet Betongen.
Kilde:
- Paul Nordberg / Dagsavis Østfold
- Moss bys historie 3
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)