Port Arthur: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Port_Arthur_2006.png|200px|thumb|right|'''Port Arthur''' (rosa bygning) sett fra lufta i 2006. ''Fotoutsnitt fra Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | [[Fil:Port_Arthur_2006.png|200px|thumb|right|'''Port Arthur''' (rosa bygning) sett fra lufta i 2006. ''Fotoutsnitt fra Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | ||
'''Port Arthur''', Værlegaten 40 i Moss, er en tre etasjers leiegård bygget i 1901/1903 av NSB (statsbanene) for sine jernbanearbeidere. Huset ble bygget av murstein fra teglverket som lå rett på sørsida. Port Arthur er oppkalt etter byen som japanerne og russerne kjempet om i den russisk-japanske krigen (8. februar 1904 – 5. september 1905). | '''Port Arthur''', Værlegaten 40 i Moss, er en tre etasjers leiegård bygget i 1901/1903 av NSB (statsbanene) for sine jernbanearbeidere. Huset ble bygget av murstein fra teglverket som lå rett på sørsida. Port Arthur er oppkalt etter byen i Mandsjuria som japanerne og russerne kjempet om i den russisk-japanske krigen (8. februar 1904 – 5. september 1905). | ||
Kampene ble satt i sammenheng med de to lands ambisjoner for å bygge ut sine imperier. Både Japan og Russland ville innlemme Mandsjuria og Korea. Denne krigen plasserte Japan på verdensscenen og la grunnlaget for Japans senere inntreden i andre verdenskrig som en viktig alliert av Tyskland. | |||
Selv om disse krigshandlingene var viktige verdensbegivenheter, er det fortsatt uklart hvorfor noen i Moss oppkalte bygningen etter en krig så langt unna som i Mandsjuria. Antagelig fikk både den russisk-japanske krigen og krigene på Krim-halvøya så stor oppmerksomhet i Norge at slagstedene ble etablert som «mossebegrep» på folkemunne. Etter en tid ble det oppfattet som offisielt navn på bygningen. | |||
Murbygningen i Værlegata ligger helt inntil havneområdet i Moss, og derfor var det naturlig å bruke det engelske uttrykket «port». Og siden starten på den voldsomme krigen pågikk i en by som faktisk het Port Arthur, ble dette et slanguttrykk for gården til jernbanearbeiderne. | |||
Port Arthur-bygningen i Moss vil for øvrig snart tilhøre historien. Den nye jernbanestasjsonen i Moss vil fortrenge den gamle gården. Den nye kjøreveien til Rockwool-fabrikken vil gå over tomta. | |||
''' | '''Kilder:''' | ||
*''[[Moss Bys Historie bind 1-3|Moss Bys Historie]]'', bind 3 (Moss 1994) | * ''[[Moss Bys Historie bind 1-3|Moss Bys Historie]]'', bind 3 (Moss 1994) | ||
*Mossemagasinet 1985 | * Mossemagasinet 1985' | ||
* Paul Norberg | |||
Sideversjonen fra 9. nov. 2018 kl. 14:04
Port Arthur, Værlegaten 40 i Moss, er en tre etasjers leiegård bygget i 1901/1903 av NSB (statsbanene) for sine jernbanearbeidere. Huset ble bygget av murstein fra teglverket som lå rett på sørsida. Port Arthur er oppkalt etter byen i Mandsjuria som japanerne og russerne kjempet om i den russisk-japanske krigen (8. februar 1904 – 5. september 1905). Kampene ble satt i sammenheng med de to lands ambisjoner for å bygge ut sine imperier. Både Japan og Russland ville innlemme Mandsjuria og Korea. Denne krigen plasserte Japan på verdensscenen og la grunnlaget for Japans senere inntreden i andre verdenskrig som en viktig alliert av Tyskland.
Selv om disse krigshandlingene var viktige verdensbegivenheter, er det fortsatt uklart hvorfor noen i Moss oppkalte bygningen etter en krig så langt unna som i Mandsjuria. Antagelig fikk både den russisk-japanske krigen og krigene på Krim-halvøya så stor oppmerksomhet i Norge at slagstedene ble etablert som «mossebegrep» på folkemunne. Etter en tid ble det oppfattet som offisielt navn på bygningen.
Murbygningen i Værlegata ligger helt inntil havneområdet i Moss, og derfor var det naturlig å bruke det engelske uttrykket «port». Og siden starten på den voldsomme krigen pågikk i en by som faktisk het Port Arthur, ble dette et slanguttrykk for gården til jernbanearbeiderne. Port Arthur-bygningen i Moss vil for øvrig snart tilhøre historien. Den nye jernbanestasjsonen i Moss vil fortrenge den gamle gården. Den nye kjøreveien til Rockwool-fabrikken vil gå over tomta.
Kilder:
- Moss Bys Historie, bind 3 (Moss 1994)
- Mossemagasinet 1985'
- Paul Norberg
[Se også kulturminnekartet: http://kulturminnekart.no/ostfold/?x=253870&y=6595879]
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)