Emil: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''"Emil"''', er navnet på isbryteren og slepebåten som holder til i farvannet rundt Moss. Båten ble bygget i 1954 og startet sin karriere på Visterflo i Tune. Men etter noen få år...
 
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''"Emil"''', er navnet på isbryteren og slepebåten som holder til i farvannet rundt Moss. Båten ble bygget i 1954 og startet sin karriere på Visterflo i Tune. Men etter noen få år kom båten til Moss havn og har vært en trofast isbryter i Mossesundet opp til Gjøa. I tillegget til å holde farvannet åpent for skipstrafikken, foretar mannskapet om bord målinger av vannet i Mossesundet for Bane Nor under jernbaneutbyggingen, og i Værlebukta.
'''"Emil"''', er navnet på isbryteren og slepebåten som holder til i farvannet rundt Moss. Båten ble bygget i 1954 og startet sin karriere på Visterflo i Tune. I 1966 kjøpte kommunen båten og oppkalte den etter ordfører Emil Andersen. Den har vært en trofast isbryter i Mossesundet opp til Gjøva. I tillegget til å holde farvannet åpent for skipstrafikken, foretar mannskapet om bord målinger av vannet i Mossesundet for Bane Nor under jernbaneutbyggingen, og i Værlebukta.
Mannskapet består av seks ansatte ved driftssavdelingen i Moss Havn KF.
Mannskapet består av seks ansatte ved driftssavdelingen i Moss Havn KF.



Sideversjonen fra 5. jun. 2019 kl. 07:31

"Emil", er navnet på isbryteren og slepebåten som holder til i farvannet rundt Moss. Båten ble bygget i 1954 og startet sin karriere på Visterflo i Tune. I 1966 kjøpte kommunen båten og oppkalte den etter ordfører Emil Andersen. Den har vært en trofast isbryter i Mossesundet opp til Gjøva. I tillegget til å holde farvannet åpent for skipstrafikken, foretar mannskapet om bord målinger av vannet i Mossesundet for Bane Nor under jernbaneutbyggingen, og i Værlebukta. Mannskapet består av seks ansatte ved driftssavdelingen i Moss Havn KF.

Kilde:

  • Knut Olsson

---

Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)