Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Men ikke noe er bestemt. Flere alternative løsninger vurderes:  
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Men ikke noe er bestemt. Flere alternative løsninger vurderes:  
* Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
* Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
* Kransen - Storebaug/Årvolll
* Kransen - Storebaug/Årvoll
* Kleberget - Ekholt - Årvoll
* Kleberget - Ekholt - Årvoll
Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Det er uaktuelt  utbedre dagens trassé. Den nye veien må ta hensyn til byutviklingen.
Mlt slutten av 2022 vil Statens Vegvesen anbefale den korridoren som de vil arbeide videre med.


'''Kilde:'''  
'''Kilde:'''  

Sideversjonen fra 19. jan. 2022 kl. 10:48

Riksvei 19 Rådhusbrua mot Jeløy. (2017) Foto JK.
Riksvei 19 - Råhusbrua - Kanalen trafikk. (2017) Foto JK.

Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten.

Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Men ikke noe er bestemt. Flere alternative løsninger vurderes:

  • Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
  • Kransen - Storebaug/Årvoll
  • Kleberget - Ekholt - Årvoll

Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Det er uaktuelt utbedre dagens trassé. Den nye veien må ta hensyn til byutviklingen. Mlt slutten av 2022 vil Statens Vegvesen anbefale den korridoren som de vil arbeide videre med.

Kilde:

  • Statens Vegvesen til Moss Avis



EV