Rådhusbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
[[Fil:MBL_0413_Rådhusbrua_1964.png|200px|thumb|right|'''Rådhusbrua''' sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. ''Postkortmotiv / Fotograf: ukjent'']]
[[Fil:MBL_0413_Rådhusbrua_1964.png|200px|thumb|right|'''Rådhusbrua''' sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. ''Postkortmotiv / Fotograf: ukjent'']]


'''Rådhusbrua''' i Moss ble åpnet den 4. november 1961, med tre kjørebaner. Årsdøgntrafikken i 2017 var opptil 26.000 biler i døgnet - fra Jeløy og Bastøfergene.   
'''Rådhusbrua''' i Moss ble åpnet den 4. november 1961, med tre kjørebaner. Årsdøgntrafikken i 2017 var opptil 26.000 biler i døgnet - fra Jeløy og Bastøfergene.  Brua er en del av Riksvei 19 og eies av Statens Vegvesen.


Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved [[Jeløygata]]. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok- og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.  
Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved [[Jeløygata]]. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok- og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.  

Sideversjonen fra 30. okt. 2022 kl. 11:38

Rådhusbrua sett fra bysiden vestover mot Jeløy og Helgerød gata i 2013. Fotograf: Bjørn Wisth
Rådhusbrua sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. Postkortmotiv / Fotograf: ukjent

Rådhusbrua i Moss ble åpnet den 4. november 1961, med tre kjørebaner. Årsdøgntrafikken i 2017 var opptil 26.000 biler i døgnet - fra Jeløy og Bastøfergene. Brua er en del av Riksvei 19 og eies av Statens Vegvesen.

Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved Jeløygata. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok- og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.

Betongbygg A/S fra Kristiansand hadde byggearbeidet, og arkitekt var Ivar Grove fra Oslo.



Kilder:



Artikkelen er skrevet av: Per Edfeldt (PE) og Elisabeth Vogt EV