Dilling stasjon: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
'''Dilling stasjon''', [[Larkollveien]] 46 i Rygge er et tidligere stoppested på Østfoldbanen. Nå stopper ingen tog der. Norsk Jernbaneklubb, Avdeling Østfold og Follo, leier stasjsonsbygningen som de har pusset opp og restaurert den til slik den var i sin storhetstid. | '''Dilling stasjon''', [[Larkollveien]] 46 i Rygge er et tidligere stoppested på Østfoldbanen. Nå stopper ingen tog der. Norsk Jernbaneklubb, Avdeling Østfold og Follo, leier stasjsonsbygningen som de har pusset opp og restaurert den til slik den var i sin storhetstid. | ||
Stasjonsbygningen ble bygget i 1879 og ble tegnet av arkitekten Peter Andreas Blix. Stilarten er sveitserstil. Huset ligger 25 meter over havet. | |||
Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen har senere vært leiet ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km. | Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen har senere vært leiet ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km. |
Sideversjonen fra 29. apr. 2023 kl. 15:40
Dilling stasjon, Larkollveien 46 i Rygge er et tidligere stoppested på Østfoldbanen. Nå stopper ingen tog der. Norsk Jernbaneklubb, Avdeling Østfold og Follo, leier stasjsonsbygningen som de har pusset opp og restaurert den til slik den var i sin storhetstid. Stasjonsbygningen ble bygget i 1879 og ble tegnet av arkitekten Peter Andreas Blix. Stilarten er sveitserstil. Huset ligger 25 meter over havet.
Etter at togene ble fjernstyrt fra 1973, var det ikke lenger behov for å ha en bemannet stasjon. Passasjertogene sluttet å stoppe på Dilling stasjon i 1983. Stasjonsbygningen har senere vært leiet ut som bolig. Fra Dilling stasjon til Oslo S er det 65,34 km.
På 1920-30-tallet ble det satt opp badetog fra Oslo til Dilling. Der gikk familiene av, gikk på sine ben til Fuglevik eller andre badesteder hvor de hadde en herlig dag, og gikk tilbake til Dilling stasjon om ettermiddagen og tok badetoget tilbake til Oslo.
Kilder:
- Bane Nor eiendom
- Rygges historie III
- Finn Engebretsen i Ryggiof VIII
- Historiebladet Strandsitteren.