Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Råhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']]
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']]
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]].  
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]].  


Linje 15: Linje 15:
* Kleberget - Ekholt - Årvoll
* Kleberget - Ekholt - Årvoll


Den nye veien må ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.  
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i [[Kransen]]. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.  


Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.

Sideversjonen fra 1. feb. 2024 kl. 10:57

Riksvei 19 Rådhusbrua mot Jeløy. (2017) Foto JK.
Riksvei 19 - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. (2017) Foto JK.

Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten.

Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss er ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036. Stortinget skal vedta planen i 2024.

Flere alternative løsninger vurderes:

  • Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
  • Kransen - Storebaug/Årvoll
  • Kransen -Thorbjørnsrød
  • Kleberget - Ekholt - Årvoll

Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i Kransen. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.

Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.


Kilde:

  • Statens Vegvesen til Moss Avis



EV