Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]] | [[Fil:Kanalen trafikk IMG 4230 Rådhusbrua.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' Rådhusbrua mot Jeløy. ''(2017) Foto [[JK]]''.]] | ||
[[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - | [[Fil:Kanalen trafikk IMG 4204a.jpg|miniatyr|'''Riksvei 19''' - Rådhusbrua - Kanalen trafikk. ''(2017) Foto [[JK]].'']] | ||
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]]. | '''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]]. | ||
Linje 15: | Linje 15: | ||
* Kleberget - Ekholt - Årvoll | * Kleberget - Ekholt - Årvoll | ||
Den nye veien må ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid. | Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i [[Kransen]]. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid. | ||
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år. | Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år. |
Sideversjonen fra 1. feb. 2024 kl. 10:57
Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten.
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge veien i tunnel, men Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss er ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036. Stortinget skal vedta planen i 2024.
Flere alternative løsninger vurderes:
- Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
- Kransen - Storebaug/Årvoll
- Kransen -Thorbjørnsrød
- Kleberget - Ekholt - Årvoll
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i Kransen. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.
Kilde:
- Statens Vegvesen til Moss Avis