Riksvei 19: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
'''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]]. | '''Riksvei 19''' i Moss går fra fergekaia til [[Mosseporten]]. | ||
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge | Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss er ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036. Stortinget skal vedta planen i 2024. | ||
Flere alternative løsninger vurderes: | Flere alternative løsninger vurderes: |
Sideversjonen fra 3. mar. 2024 kl. 11:12
Riksvei 19 i Moss går fra fergekaia til Mosseporten.
Moss kommune regulerte i 1999 for å legge riksveien i tunnel for å bedre fremkommeligheten mellom fergeleiet og E6. Men også for at trafikken gjennom byen ikke skal hindre utviklingen av et godt bymiljø. Statens Vegvesen, som er ansvarlig for riksveien, har ikke gjort noe for å gjennomføre omleggingen. I 2018 antyder Staten Vegvesen at det er mulig med byggestart i 2028, med en mulig byggetid på to-tre år. Riksvei 19 gjennom Moss er ikke tatt med i forslaget til NTP-planen for 2025 - 2036. Stortinget skal vedta planen i 2024.
Flere alternative løsninger vurderes:
- Tunnel fra Kransen til Tykkemyr,
- Kransen - Storebaug/Årvoll
- Kransen -Thorbjørnsrød
- Kleberget - Ekholt - Årvoll
Det største problemet er at grunnforholdene er svært vanskelige. Et annet er å trenge seg gjennom Bane Nors stabilisering av kvikkleiren i Kransen. Den nye veien må også ta hensyn til byutviklingen. Politikerne i Moss er enige om at mest mulig av veien må gå i tunnel. Målet med den nye riksveien er å bedre fremkommeligheten for riksveitrafikken i Moss mellom fergeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid.
Når den første spaden er satt i jorda, er anleggsarbeidet antatt å være i 3 - 5 år.
Kilde:
- Statens Vegvesen til Moss Avis