Moss Havn KF: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''Moss havn KF'''(kommunalt foretak), Strandgata 10 Havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene her hvor havnen i dag ligger. Men ti…
 
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Moss havn KF'''(kommunalt foretak), Strandgata 10
'''Moss havn KF'''(kommunalt foretak), Strandgata 10
Havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods.
Havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. 670 meter kailengde og opp til 11 meter dybde.


Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene her hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Den gang lå havnen i Mossesundet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen her da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast.
Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene her hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Den gang lå havnen i Mossesundet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen her da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast.

Sideversjonen fra 5. nov. 2011 kl. 12:42

Moss havn KF(kommunalt foretak), Strandgata 10 Havnetjenester, og lasting og lossing av all type gods. 670 meter kailengde og opp til 11 meter dybde.

Moss Havn har aner tilbake til 1850-årene her hvor havnen i dag ligger. Men tidligere kan havnen i Moss spores tilbake til 1500-tallet. Den gang lå havnen i Mossesundet. Rundt år 1560 fikk Moss status som ladested. Det vil si at havnen her da hadde kongelig godkjennelse som import- og eksporthavn. For Moss dreide det seg først og fremst om trelast. Havnen ble endret fra Moss havnevesen som en del av Moss kommune til et kommunalt foretak (Moss Havn KF) i 2001. Moss Havn har dannet alliansen med Borg Havn IKS og Horten Havnevesen KF og sammen kaller de tre triangelhavnene seg Havnealliansen.

Sammen kan de tre havnene møte nye krav til effektiv havnedrift i Oslofjorden som et ledd i å styrke sjøtransporten og næringslivets logistikkbehov. Havnene arbeider med å etablere formelle samarbeidsavtaler innenfor flere fagområder. Samarbeidet har en bred støtte fra næringslivet på begge sider av Oslofjorden.

Kilde: Merete Ruud Gundersen.