Mosserederier

Fra Moss byleksikon
Sideversjon per 9. feb. 2021 kl. 17:22 av EV (diskusjon | bidrag)
Hopp til navigeringHopp til søk

Mosserederier Moss var en stor sjøfartsby på 1800- og tidlig 1900-tallet med til sammen 13 rederier. M. Peterson & Søn startet som rederi i 1850-årene av konsul Hans Blom. I 1877 ble rederiet overtatt av grosserer Johan Thorne. Til sammen hadde rederiet 27 seilskuter, både fullriggere, barker, galeaser og skonnerter. Også et dampskip.

Fr. J. Holst begynte også sitt rederi i 1850-årene og hadde i årenes løp 7 seilskip. Barken «Inga» var så skrøpelig etter 60 år på havet at mannskapet nektet å fortsette da skuta en gang kom til Vigo i Spania som havarist. Mannskapet ble sendt hjem som fanger, men var visstnok i sin fulle rett.

M. Sundt drev skibsrederi fra 1850-årene og opp til 1890-årene. Han eide te fullriggere og ett dampskip.

J.H. Vogt hadde i 1864 bare tre seilskip. Men hans skonnert Frode, bygget i Moss, skapte sensasjon i 1875 ved å seile rundt Kapp Horn og opp til Valparaiso i Chile.

S. Rumi eide to fullriggere, en av dem ble senere bark , pluss en bark til.

A.P. Andersen hadde en flåte som besto av store, pene skuter, fullriggere og barker, med tilsvarende flotte navn: Bark «Eugenie», fullrigger «Frank Carwill», bark «Golden Horn», bark «Gøthe», osv.

H.A. Reinert hadde dampskip som begynte på «B». «Baltic», «Biscaya», «Bjarne», «Bjørn» og «Botnia». «Leif» ble selvfølgelig populært kalt «Bleif». Så hadde han en jakt som het «Hjalmar», og det ganske lille dampskipet «Baby» som hadde messingskorstein.

A. Olsen eide barken «Germanic», skonnert «Hygea», bark «Magnus Lagabøter» og skonnerten «Norden».

Richard M. Peterson var byens største reder med 33 skip. Han startet også en ruteforbindelse mellom Moss og Horten og Jelø-linjens rute til Hamburg.

Moss Kullkompanis rederi besto av to dampskip og to brigger.

William Erichsen eide 11 skonnerter og barker.

Chr. M. Holst hadde bare to barker, men den ene er fortsatt berømt. Det er barken «Dictator» som forliste utenfor Virgina Beach, og som er minnet med skulpturen The Norwegian Lady i Moss og i USA. Ni av mannskapet ble reddet, i tillegg til kaptein Jørgensen. Fru Jørgensen og de av mannskapet som var igjen på vraket, ble skyllet over bord av de høye bølgene da skipet brakk helt sammen. Fru Jørgensen, sønnen Carl og fem av mannskapet omkom. Industrien og rederier i Moss skaffet de nødvendige penger til en ny gallionsfigur i bronse i Virginia Beach, laget av billedhuggeren Ørnulf Bast, og en kopi ble satt opp i båtens hjemby, Moss.

Biørn Biørnstad & Co, registrert 17.desember 1915. DS AS Avenir ble etablert som eierselskap. Gjennom årene hadde I desember 1981 ble rederiet overtatt av Sig Bergesen dy.Biørn Biørnstas rderi 30 skip.


Kilde:

  • Moss Historielags Kulturminner

....

EV