Forskjell mellom versjoner av «Rygge Sivile Lufthavn»

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
m (Én revisjon er importert)
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Rygge Sivile Lufthavn''' lå på Rygge flystasjon i Rygge og Råde. Selskapet Rygge Sivile Lufthavn ble etablert 29. juni 1999, men en mengde hindringer måtte overvinnes før det første flyet lettet i 2007. Bare ni år senere ble den nedlagt – i 2016.
+
'''Rygge Sivile Lufthavn''' lå på Rygge flystasjon i Rygge og Råde. Selskapet Rygge Sivile Lufthavn ble etablert 29. juni 1999, men en mengde hindringer måtte overvinnes før det første flyet lettet i 2007. Bare ni år senere ble den nedlagt – i 2016. Eierne Jotunfjell Partners har kjempet lenge for å få solgt flyplassen til noen som kan åpne for sivile fly igjen. Men vinteren 2022 innser eierne at ingen vil kjøpe flyplassen. De vil heller ikke lenger legge noen penger i flyplassen.
  
 
De første eierne var Thon Holding, Orkla Eiendom, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune. Selskapet hadde som mål å drive en lønnsom lufthavn til beste for regionens befolkning og næringsliv, med fokus på miljø og sikkerhet. Målet var at Moss lufthavn, Rygge skulle bli en av de mest effektive regionale lufthavner i Europa med hensyn til fly- og passasjerstrømmer og tilrettelagt tilbringersystem.
 
De første eierne var Thon Holding, Orkla Eiendom, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune. Selskapet hadde som mål å drive en lønnsom lufthavn til beste for regionens befolkning og næringsliv, med fokus på miljø og sikkerhet. Målet var at Moss lufthavn, Rygge skulle bli en av de mest effektive regionale lufthavner i Europa med hensyn til fly- og passasjerstrømmer og tilrettelagt tilbringersystem.
Linje 12: Linje 12:
 
Selve lufthavnen eies av Forsvaret. Luftforsvaret hadde det styringsmessige ansvaret for flyplassen, mens operatøren var det private selskapet Rygge Sivile Lufthavn (RSL). Det bygget, eide og drev den sivile terminalen.  
 
Selve lufthavnen eies av Forsvaret. Luftforsvaret hadde det styringsmessige ansvaret for flyplassen, mens operatøren var det private selskapet Rygge Sivile Lufthavn (RSL). Det bygget, eide og drev den sivile terminalen.  
  
Moss lufthavn Rygge ble brukt som forlegningsområde for en mottaksbataljon under Natos store øvelse høsten 2018. 500 personer hadde ansvaret for mottaket og å videresende alle avdelinger som kom til Sør-Norge. Selve øvelsen varte fra 25. oktober til 7. november, men fra august til desember var det stor aktivitet på flyplassen.
+
Moss lufthavn Rygge ble brukt som forlegningsområde for en mottaksbataljon under Natos store øvelse høsten 2018. 500 personer hadde ansvaret for mottaket og å videresende alle avdelinger som kom til Sør-Norge. Selve øvelsen varte fra 25. oktober til 7. november, men fra august til desember var det stor aktivitet på flyplassen. Moss kommune brukte også terminalbygget i 2021 som vaksinasjonssted i forbindelse med Covid 19-vaksinasjonen.
 
+
Høsten 2021 ble hele den sivile delen av flyplassen lagt ut for salg, og Forsvaret har meldt sin interesse for å lage flymuseum der.
  
 
'''Kilder:'''
 
'''Kilder:'''
Linje 27: Linje 27:
 
---
 
---
  
Tekst: Elisabeth Vogt ([[EV]])
+
[[EV]]
  
 
[[Kategori: Bedrifter]]
 
[[Kategori: Bedrifter]]
 
[[Kategori: Rygge]]
 
[[Kategori: Rygge]]

Nåværende revisjon fra 10. mai 2022 kl. 06:30

Rygge Sivile Lufthavn lå på Rygge flystasjon i Rygge og Råde. Selskapet Rygge Sivile Lufthavn ble etablert 29. juni 1999, men en mengde hindringer måtte overvinnes før det første flyet lettet i 2007. Bare ni år senere ble den nedlagt – i 2016. Eierne Jotunfjell Partners har kjempet lenge for å få solgt flyplassen til noen som kan åpne for sivile fly igjen. Men vinteren 2022 innser eierne at ingen vil kjøpe flyplassen. De vil heller ikke lenger legge noen penger i flyplassen.

De første eierne var Thon Holding, Orkla Eiendom, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune. Selskapet hadde som mål å drive en lønnsom lufthavn til beste for regionens befolkning og næringsliv, med fokus på miljø og sikkerhet. Målet var at Moss lufthavn, Rygge skulle bli en av de mest effektive regionale lufthavner i Europa med hensyn til fly- og passasjerstrømmer og tilrettelagt tilbringersystem.

Den sivile lufthavnen ble åpnet 8. oktober 2007 og den 17. oktober samme år tok Norwegian av fra Rygge for første gang med kurs for Gran Canaria. 30 september 2009 startet Ryan Air sine operasjoner fra Rygge sivile lufthavn og allerede i 2011 gikk Rygge forbi Torp i passasjervolum. Ryan Air hadde hovedbase på Rygge og var klart den største brukeren.

Da flypassasjeravgift ble lagt inn i statsbudsjettet for 2016, ble det vanskeligere å drive flyplassen på Rygge. Ryan Air besluttet å stoppe operasjonene fra Rygge. Senere har eieren av Ryan Air innrømmet at selskapet trakk seg ut av basen på Rygge på grunn av trusselen om å bli påtvunget fagforeninger.

1. april 2016 ble Rygge Sivile Lufthavn stengt. Året etter overtok Jotunfjell Partner eierskapet i selskapet og de arbeider fortsatt med å få til operativ drift av Rygge sivile lufthavn igjen.

I april 2017 overtok Jotunfjell Partners med adm. dir. Hans Kristian Hov-Melbye og styreleder Kristoffer Olsen i spissen alle aksjer i RSL. Formålet var å åpne flyplassen igjen. Selve lufthavnen eies av Forsvaret. Luftforsvaret hadde det styringsmessige ansvaret for flyplassen, mens operatøren var det private selskapet Rygge Sivile Lufthavn (RSL). Det bygget, eide og drev den sivile terminalen.

Moss lufthavn Rygge ble brukt som forlegningsområde for en mottaksbataljon under Natos store øvelse høsten 2018. 500 personer hadde ansvaret for mottaket og å videresende alle avdelinger som kom til Sør-Norge. Selve øvelsen varte fra 25. oktober til 7. november, men fra august til desember var det stor aktivitet på flyplassen. Moss kommune brukte også terminalbygget i 2021 som vaksinasjonssted i forbindelse med Covid 19-vaksinasjonen. Høsten 2021 ble hele den sivile delen av flyplassen lagt ut for salg, og Forsvaret har meldt sin interesse for å lage flymuseum der.

Kilder:

  • Tomas Colin Archer
  • Wikipedia
  • Nettavisen
  • Moss Avis

---

EV