Tittut

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Den utskrivbare versjonen støttes ikke lenger eller har rendringsfeil. Oppdater eventuelle bokmerker i nettleseren din og bruk nettleserens standard utskriftsfunksjon i stedet.

Tittut er et utsiktspunkt på vestsiden Reierskogen i Moss. Fra Tittut kan man se Reierbukta, Alby gård, Rødsåsen, Røed gård, Grønli gård, Kubberød og Reier gård. Det er også fint utsyn sørover Oslofjorden.

Det er flere mulige startpunkter for turer til Reieråsen, bl.a. Reier skole, Bråten og Framnes. En rute starter ved kyststi-tavlen på Framnes. Følg kyststien utover Reiertangen i retning Alby. Etter å ha passert et steingjerde, vandrer man et lite stykke videre før du tar av ved andre skogsti på høyre hånd og følger smal umerket skogsti ganske bratt oppover Reieråsen. Etterhvert flater terrenget ut og skogstien følges nordover på åsen til liten varde vest for stien. Ta av til venstre og følger stien ut til utsiktsplassen "Tittut" hvor det er flott utsikt utover et av de mest særpregete kulturlandskaper i Norge, med flotte herregårder og alleer. Tittut ble naturreservat i 2023.