Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
JK (diskusjon | bidrag)
mIngen redigeringsforklaring
 
(7 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|500px|thumb|right|'''Halvfet tittel''' til bildeteksten som skal inn her. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|600px|thumb|right|'''Carlberg-undergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. ''Foto: [[JK]] (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|500px|thumb|right|'''Halvfet tittel''' til bildeteksten som skal inn her. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|600px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. ''Foto: [[JK]] (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Skjev veiføring''' skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. ''Foto: [[JK]] (2020)'']]


'''Carlbergundergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Lillebaug]] som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.
'''Carlberg-undergangen''' er en del av [[Værne Kloster Kulturlandskapsvernområde]] som kulturminne. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og Baug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.


Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]].
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]].


'''Kilde:'''
'''Kilde:'''
* Magne Berggren
* Magne Berggren
-----------


Skrevet av Elisabeth Vogt [[(EV)]]
* Arnulf Johannessen i Moss magasinet 2013
 
 
----
[[EV]]


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]
 
[[Kategori: Rygge]]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Carlbergundergangen''' ''er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot.
[[Kategori: Rygge]]''

Siste sideversjon per 26. sep. 2020 kl. 22:01

Carlberg-undergangen er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. Foto: JK (2020)
Togene suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. Foto: JK (2020)
Skjev veiføring skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. Foto: JK (2020)

Carlberg-undergangen er en del av Værne Kloster Kulturlandskapsvernområde som kulturminne. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Baug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.

Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.


Kilde:

  • Magne Berggren
  • Arnulf Johannessen i Moss magasinet 2013



EV