Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|600px|thumb|right|'''Carlberg-undergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. ''Foto: | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|600px|thumb|right|'''Carlberg-undergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. ''Foto: [[JK]] (2020)'']] | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|600px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. ''Foto: | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|600px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. ''Foto: [[JK]] (2020)'']] | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Skjev veiføring''' skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. ''Foto: | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Skjev veiføring''' skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. ''Foto: [[JK]] (2020)'']] | ||
'''Carlberg-undergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og | '''Carlberg-undergangen''' er en del av [[Værne Kloster Kulturlandskapsvernområde]] som kulturminne. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og Baug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her. | ||
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]]. | Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]]. | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
'''Kilde:''' | '''Kilde:''' | ||
* Magne Berggren | * Magne Berggren | ||
* Arnulf Johannessen i Moss magasinet 2013 | |||
---- | ---- | ||
[[EV]] | |||
[[Kategori: Samferdsel]] | [[Kategori: Samferdsel]] | ||
[[Kategori: Rygge]] | [[Kategori: Rygge]] |
Siste sideversjon per 26. sep. 2020 kl. 22:01
Carlberg-undergangen er en del av Værne Kloster Kulturlandskapsvernområde som kulturminne. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Baug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.
Kilde:
- Magne Berggren
- Arnulf Johannessen i Moss magasinet 2013