Fergestedet: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at | En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at | ||
kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. | kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. Det resulterte i at havneststyret betalte Staten en drøy million kroner for den skulle drifte fergeleiet. | ||
Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang. | Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang. | ||
Linje 26: | Linje 26: | ||
* Moss Historielags Kulturminner | * Moss Historielags Kulturminner | ||
* Bjørnar Berger | |||
.... | .... |
Siste sideversjon per 17. okt. 2022 kl. 13:53
Ferjeleiet i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden. I et brev fra 1712 beordrer Fredrik IV lensmannen i Borre å bygge en større frege, den skulle kunne ta 16 hester og 50 mann.
I 1852 tok det offentlige over fergedriften, og fergestedet ble fyttet til Melløsbryggen – det som senere ble kalt Gernerbrygga på Værla.
I 1884 startet konsul Richard Peterson fergefart mellom Moss og Horten og i 1885 kom det et nybygd dampskip «Bastø» og i 1900 «Bastø II». Denne fergedriften ble i 1910 overtatt av A/S Alpha.
Men det daværende fergeleiet på Alphabrygga var dårlig egnet. Kanalbrua måtte stenges hver gang fergen passerte. Det nye fergeleiet på Værla var ferdig i 1934.Senere bygde A.S Alpha billettkontor og venterom.
Med nye og større ferger fra 1964 ble det behov for to nye fergeleier.
En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. Det resulterte i at havneststyret betalte Staten en drøy million kroner for den skulle drifte fergeleiet. Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang.
Staten overtok fergeleiet i 1964 Det østre fergeleiet var ferdig i 1979.
Kilde:
- Moss Historielags Kulturminner
- Bjørnar Berger
....
Kategori: Kommunikasjon