Værlegata: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(9 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0303_Værlegata.png|200px|thumb|right|'''Værlegata''', utsnitt av flyfoto fra 2006. Gata | [[Fil:MBL_0489_Værlegata.png|200px|thumb|right| De fleste gårdene i Værlegatas øvre del er senempirehus bygget i 1830-50 årene. Eldst er '''Agnaltgården''', Værlegata 9 (t.h.), som ble bygget i 1825, mens den store murbygningen nedenfor (Værlegata 11) er fra 1878. Huset t.v. er Værlegata 6. ''Fotograf: Bjørn Wisth, 2014.'']] | ||
[[Fil:MBL_0303_Værlegata.png|200px|thumb|right|'''Værlegata''', utsnitt av flyfoto fra 2006. Gata gikk fram til 2019 fra rundkjøringen i Kransen og Bedehuset sørover til Klevberget. Alle hus i Værlegata sør for Nyquists gate ble revet i 2019 til fordel for den nye jernbanetraseen. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | |||
[[Fil:MBL_0304_Værlegata.png|200px|thumb|right|'''Værlegata''', tidlig på 1900-tallet, sett nordover mot Kransen. Husene ble oppført 1830-50 og er fortsatt en typisk småbygate, her brolagt med runde kampestener. ''Fotokilde: J. H. Vogt, Moss som den var.'']] | [[Fil:MBL_0304_Værlegata.png|200px|thumb|right|'''Værlegata''', tidlig på 1900-tallet, sett nordover mot Kransen. Husene ble oppført 1830-50 og er fortsatt en typisk småbygate, her brolagt med runde kampestener. ''Fotokilde: J. H. Vogt, Moss som den var.'']] | ||
Bydel Sentrum , navnet ble bestemt i 1907, men gateløpet er mye eldre . Værlegata går fra [[Kransen]], der den er stengt for utkjøring, | Bydel Sentrum, navnet ble bestemt i 1907, men gateløpet er mye eldre. Gata ble opparbeidet i 1836 og ble da kalt "Kugate". Værlegata går til 2019 fra Kleberget til [[Kransen]], der den er stengt for utkjøring. I perioden fra januar- april 2019 ble alle husene i Værlegata sør for Jernbanegata/Nyquists gate, (dvs. det som på folkemunne ble kalt Nyquistbyen), revet, til fordel for den nye jernbanetraseen og jernbanestasjonen, som skal stå ferdig i 2024. | ||
Den øverste delen av Værlegata står som før. Dette er vedtatt som et verneverdig gateløp og bebyggelse i Verneplanen for Moss. | |||
Værla kommer av det gamle ordet Vedelen, som betyr vadestedet. Det var navnet på hele området som ble gjennomskåret av kanalen i 1856 (Værlen og Sanden). | |||
Værla er i dag navnet på bukta mellom Jeløy og fastlandet, sør for kanalen. | |||
Værlegata er fra høsten 2023 stengt for all trafikk de neste fire - fem årene på grunn av utbyggingen av jernbanens dobbeltspor. | |||
''J.L.'' | Artikkelen er skrevet av ''J.L.'' og [[EV]] | ||
[[Kategori: Gater, veier og stier]] | [[Kategori: Gater, veier og stier]] | ||
Les mer Kulturminnekartet: [http://kulturminnekart.no/ostfold/?x=253908&y=6596307 Agnaltgården] |
Siste sideversjon per 22. okt. 2023 kl. 09:03
Bydel Sentrum, navnet ble bestemt i 1907, men gateløpet er mye eldre. Gata ble opparbeidet i 1836 og ble da kalt "Kugate". Værlegata går til 2019 fra Kleberget til Kransen, der den er stengt for utkjøring. I perioden fra januar- april 2019 ble alle husene i Værlegata sør for Jernbanegata/Nyquists gate, (dvs. det som på folkemunne ble kalt Nyquistbyen), revet, til fordel for den nye jernbanetraseen og jernbanestasjonen, som skal stå ferdig i 2024.
Den øverste delen av Værlegata står som før. Dette er vedtatt som et verneverdig gateløp og bebyggelse i Verneplanen for Moss.
Værla kommer av det gamle ordet Vedelen, som betyr vadestedet. Det var navnet på hele området som ble gjennomskåret av kanalen i 1856 (Værlen og Sanden).
Værla er i dag navnet på bukta mellom Jeløy og fastlandet, sør for kanalen.
Værlegata er fra høsten 2023 stengt for all trafikk de neste fire - fem årene på grunn av utbyggingen av jernbanens dobbeltspor.
Artikkelen er skrevet av J.L. og EV
Les mer Kulturminnekartet: Agnaltgården